Približne pred desiatimi rokmi začala nenápadná vlna popularity SUV, ktorá časom prerástla do tsunami valcujúceho kompletne všetky svetové trhy a ich segmenty. SUV sa postupne začali objavovať vo všetkých veľkostiach a nebolo automobilky, ktorá by ich nezaradila do svojho výrobného programu. Ako sa neskôr ukázalo, práve atraktívny dostupný crossover sa stal cestou, ako z ľudí vytiahnuť potrebné peniaze a ešte ich presvedčiť o tom, že urobili najlepší nákup svojho života. Dnes je však situácia iná. Nie v popularite SUV, tá je zatiaľ, zdá sa, neohrozená. Problém je, že SUV so spaľovacími motormi už nie sú „v kurze“ a ich elektrické alternatívy na trhu chýbajú.
Cesta k „čistej prírode“
Automobilky musia zmeniť prístup, prioritou sa totiž stáva „čistá“ mobilita a cestou k nej sú elektrické autá. A tu je zakopaný pes. Aby mala elektromobilita reálny význam, musí sa na cestách objaviť podstatne viac elektrických áut, než je dnes. Ich medziročné predaje síce stúpajú (celosvetovo medziročne približne o 20 %), ich celkový podiel je však stále len 7,2 %, čo je reálne málo. Ako sa totiž ukazuje, automobilkám chýba aj ich širšia ponuka. Pre porovnanie, v roku 2011 bol podiel elektrických áut len 1,7 %.
Podiel elektrických áut rastie, stále je to však málo.
Kým v Číne sa medzi elektromobily pomaly zaraďujú aj autá „stredného prúdu“, to znamená autá použiteľné aj pre rodinné účely, v USA a Európe sa elektromobily delia na dva úplne odlišné tábory. Buď predstavujú veľmi drahé a prestížne autá, alebo naopak malé, až príliš jednoduché alebo jednoúčelové stroje. Ponuka rodinne využiteľných elektrických áut zatiaľ v širšom meradle chýba. Podľa prieskumu spoločnosti JATO Dynamics vidia aj samotné automobilky potenciál v dostupných elektrických SUV. Musia sa však popasovať z ich cenou. Ako totiž uvádza JATO Dynamics, kým priemerné ceny áut so spaľovacími motormi sa pohybujú v rozsahu 10 000 – 40 000 eur, pri elektrických autách je zatiaľ 30 000 – 60 000 eur.
Chýba aj širšia ponuka praktických a cenovco dostupných elektrických crossoverov a SUV.
Elektromobilita stále drahšia
Zarážajúci je však fakt, že napriek predpovediam o zlacňujúcej mobilite sa v USA a Európe stávame svedkami úplne opačnej situácie. Elektrické autá idú cenovo stále hore. Výnimkou je čínsky trh, kde sa elektromobily stali postupom času dostupnejšími. V presnejšom vyjadrení to znamená, že to, čo v roku 2011 stálo v Číne 1 USD, dnes kúpite za 0,52 USD.
V Európe a USA je situácia úplne opačná, to čo v roku 2011 stálo v USA 1 USD, dnes stojí 1,42 USD a v Európe dokonca 1,55 USD (ekvivalent ceny elektrických áut). Okrem slabších štátnych stimulov a malej dostupnosti elektrických áut sa za tým však ukrýva aj podstatne prísnejšia legislatíva a požiadavky na vozidlá predávané konečným užívateľom. Kým teda v Číne autá približne o polovicu zlacneli, v Európe naopak o polovicu zdraželi. JATO Dynamics uvádza aj niekoľko konkrétnych príkladov, kým Renaut Zoe stál na domácom francúzskom trhu v roku 2012 presne 22 500 eur, v roku 2019 to už bolo 26 580 eur (aj keď s lepšími parametrami, samozrejme). V USA stál Nissan Leaf v roku 2011 rovných 33 720 USD, zatiaľ čo o šesť rokov neskôr to už bolo 36 790 USD. Výnimkou bola Tesla, ktorá pri rovnakom modeli zlacnela zo 77 400 USD v roku 2012 na 76 000 USD v roku 2019.
Jedným z príkladov zdražujúcich elektromobilov je aj Renault Zoe.
Ako hovorí JATO Dynamics, práve rastúce ceny elektromobilov, ich nedostupnosť, slabšia ponuka v najatraktívnejších segmentoch a slabé opatrenia v jednotlivých štátoch brzdia výraznejší rozvoj elektromobily v USA aj Európe. Dôvodom sú rozsiahle štátne stimuly a pestrá ponuka elektrických áut reflektujúca reálne potreby miestnych obyvateľov. Kľúčom by mohlo byť aj výraznejšie načúvanie potrieb spotrebiteľov.
zdroj: JATO Dynamics