Špecifická situácia sa netýka len Slovenska, je aj v ďalších krajinách EÚ a dokonca aj v USA a Kanade. Analytici zdôvodňujú výraznejšie zdraženie v prípade nafty predovšetkým nízkou ponukou zo strany producentov. Ďalší nemalý dôvod sú rekordne vysoké ceny biozložky, ktorú u nás nafta musí obsahovať. Ruská ropa je na výrobu nafty vhodnejšia – z litra dokážu vyrobiť viac v porovnaní s ľahšími druhmi ropy. Vzhľadom na prípadné embargo na ruský dovoz, o ktorom sa momentálne v rámci EÚ diskutuje trhy už dnes počítajú s menšou produkciou, čo vytvára tlak na rast cien.
Podľa portálu CNBC vodiči diaľkových kamiónov, ktorí v minulosti zaplatili za týždeň zhruba 10-tisíc dolárov za naftu, v súčasnosti vynakladajú na pohonné hmoty až 18-tisíc dolárov. Takýto cenový nárast preto musia premietnuť aj do svojich cien za dopravu, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na cenovkách na pultoch obchodov. Tým sa celková inflácia roztáča čoraz rýchlejšie.
Rozdiely zostanú dlhšie
Odborníci predpokladajú, že aktuálne sa pomery na trhu s pohonými látkami nebudú meniť a rozdiely medzi dieslom a benzínom pretrvajú.