Keďže v uplynulých mesiacoch sa ceny palív citeľne "znormálnili", poľavil aj tlak na diskusiu okolo drahého tankovania a ziskov rafinérií. Poľská sieť Orlen môže tak či tak potenciálne zamiešať kartami.

"Dnes (v piatok 9. júna, pozn. red.) sme vybrali Orlen pumpu na diaľnici, kde sú ceny vždy vyššie," uvádzajú Dáta bez pátosu. Konkrétne išlo o čerpačku v bratislavskom Lamači, Dáta bez pátosu publikovali príspevok v piatok podvečer s nasledovnými cenami: 1,41 eura za liter dieselu a 1,57 eura za liter benzínu.

"Je tam Orlen plnohodnotná obslužná pumpa aj s marketom a čuduj-sa-svete, ceny nižšie ako vedľa na sídlisku," uvádzajú analytici s odkazom na čerpaciu stanicu konkurencie ponúkajúcu liter dieselu a benzínu o 2 centy drahšie.

Dôležitý bude dlhodobý trend

Samozrejme platí, že 2 centy predstavujú veľmi malý rozdiel a siete čerpacích staníc dynamicky upravujú cenovky priebežne počas celého mesiaca. Budeme si musieť počkať, či pôjde zo strany Orlenu o dlhodobejšiu stratégiu na všetkých čerpačkách. Hospodárske noviny uvádzajú, že v niektorých prípadoch môže byť rozdiel v prospech Orlenu (v porovnaní s tradičnými sieťami benzíniek) aj 10 centov.

Už dnes však ide o zaujímavý príklad toho, kedy sa aj väčšia sieť ako Orlen snaží odlíšiť od konkurencie cenami.

Expert do budúcna očakáva, že poľský Orlen sa bude dlhodobo cenami skôr približovať tradičnej konkurencii, v opačnom prípade by sa ocitol na úrovni nízkonákladových čerpačiek. „Orlen na tento segment však dlhodobo necieli, takže v budúcnosti sa bude jeho cenová politika viac približovať priemeru,“ uviedol pre HN analytik Finlord Boris Tomčiak.

Poľská skupina Orlen má dnes 87 staníc naprieč Slovenskom od Malaciek až po Humenné. Tradiční hráči ako Slovnaft, OMV či Shell ich majú v absolútnom počte stále viac. Poliaci by chceli v budúcom roku prekročiť hranicu 100 čerpačiek.

Aká silná je konkurencia čerpačiek?

"Nie je naším zámerom nikomu drukovať a nikoho promovať, ale vysoké ceny tovarov a služieb majú na Slovensku na svedomí aj dlhodobo vysoké ceny energií a palív, následne logistiky a dopravy a následne potravín a služieb," uzatvárajú Dáta bez pátosu.

Slovnaft odkazuje, že "súťaž" medzi jednotlivými sieťami je už dnes výrazná. „Na Slovensku je silná konkurencia medzi čerpacími stanicami dlhodobo a zákazník rozhoduje o úspechu danej značky, respektíve jej produktov a služieb,“ skonštatoval pre Hospodárske noviny hovorca Slovnaftu Anton Molnár.

V prípade Slovnaftu došlo k dôležitej zmene a navýšeniu jeho nákladov vzhľadom na embargo na ruskú ropu. Časť ropy musí firma dovážať z iných zdrojov a platiť pritom nemalé poplatky za využívanie ropovodu Adria.

Zdroj: HNonline.sk / Dáta bez pátosu