Daňovo zvýhodnená nafta bola aj na železniciach...

Červenú naftu predávali aj na vybraných obyčajných čerpacích staniciach. Bez osvedčenia ste ju však legálne nenatankovali. 

Červená nafta bola štátom dotovaná, resp. čiastočne oslobodená od dane. To spôsobilo priaznivý cenový rozdiel pre konečného užívateľa. Na to, aby ste červenú naftu mohli odoberať, museli ste mať povolenie od colného úradu a tento odber bol podrobený daňovej kontrole. Samozrejme, museli ste spĺňať určité podmienky, ktoré malí a strední poľnohospodári často nevedeli splniť. Veľké družstvá mali vlastné skladové kapacity, čo bolo pre malých farmárov nerentabilné. Museli v podstate so strojmi chodiť priamo na čerpacie stanice. Neskôr mohla byť táto nafta používaná aj pre nákladné autá či dodávky,  vždy len na základe oprávnenia.

V tej dobe veľa ľudí malo takéto myšlienkové pochody: "Hmm, 20 centov pri 5-litrovej spotrebe TDI alebo iného jednoduchého naftového motora. To je euro na sto kilometrov. Oplatí sa mi to? Veď najazdím 15 000 km ročne. Kašlem teda na to..." Potom tu boli súkromníci, u ktorých sa spotreba rôznych nákladných áut a strojov pohybovala aj na 30 litroch na 100 km, alebo na určité motohodiny, ktorí však nemali súhlas od štátu. Tam už boli rozdiely v cenách zjavné, a veľa ľudí s prístupom k červenej nafte to využívalo aj mimo zákonné použitie.

Aj po tých rokoch nájdete na internete rôzne diskusie, ako ľudia zisťovali možné výhovorky využiteľné pri kontrole nafty colnou správou priamo na ceste. Ľudia naozaj s červenou naftou v hojnom množstve špekulovali. Pár z nich však kruto doplatilo. Dostali pokuty, ktoré atakovali hranicu 500 000 Sk. Stačilo červenú naftu raz natankovať, a známky po jej užívaní vďaka farbivu boli prítomné ešte dlhé mesiace. 

MYSLÍTE SI, ŽE BY ZNOVUZAVEDENIE ČERVENEJ NAFTY POMOHLO POĽNOHOSPODÁRSTVU?
  • Určite áno ( 39% )

     

  • Asi áno ( 34% )

     

  • Určite nie ( 20% )

     

  • Asi nie ( 3% )

     

  • Neviem ( 4% )

     

Odpovedalo 175 ľudí  

Aby farbivo z palivovej sústavy úplne zmizlo, museli ste natankovať a spáliť 100vky litrov bežnej nafty.  

Zrušenie červenej nafty v SR 

Písal sa rok 2010, ekonomika bola v kríze, Slovensko zasiahli povodne, poľnohospodárska úroveň bola slabšia, straty sa odhadovali na úrovni 150 miliónov eur a štát si pripravil na poľnohospodárov ďalší bič, ktorým plánovali zaplátať dieru v štátnom rozpočte. Odhadovali, že zrušením zvýhodnenej nafty a novelizáciou zákona o dani zo spotrebných olejov pritečie do rozpočtu každoročne zhruba 100 miliónov eur. Mimochodom, pre rozpočet to boli veľmi zaujímavé čísla, keďže takéto navýšenie príjmov rozpočtu by nezískali ani navýšením spotrebnej dane za tabak a tabakové výrobky. 

Zákonodarcovia napokon túto zmenu koncom roka 2010 aj schválili. A to aj napriek petícii a protestom  zo strany poľnohospodárov. Celkovo na petičnom hárku odovzdali 115-tisíc podpisov.  

Kupčenie s červenou naftou aj po jej zániku

Kupčenie s naftou neprestalo ani po zrušení. V hre boli prihraničné oblasti, povedzme s Rakúskom, kde stále takto zvýhodnená nafta bola, a to bez akýchkoľvek obmedzení priamo na čerpacích staniciach. S týmto javom tvrdo zápasili aj v susednej Českej republike. Ničím výnimočným neboli ani plné dodávky so sudmi nafty, ktoré smerovali z Nemecka a Rakúska do Česka. Aby sa vyvarovali kontrole, používali sprievodné vozidlá. Existovali experti, ktorí za pol roka dokázali prepraviť 120-tisíc litrov nafty, a štát pritom pripravili o milióny na spotrebných daniach. 

V zahraničí to určite neskúšajte...

Červená nafta sa dá stále kúpiť v rôznych krajinách EÚ. Rozhodne by som to ale neskúšal. Hrozia likvidačné pokuty, alebo zabavenie auta. Stojí to za ušetrených pár eur?

Takto prichytili českí colníci obchodníka s červenou naftou

Foto: celnisprava.cz, shutterstock