V Česku by zvýšenie rýchlosti mohlo platiť najskôr od 1. januára 2014.
Zvýšenie rýchlosti sa však bude týkať len úsekov, ktoré spĺňajú bezpečnostné kritériá. Podmienkou je dvojprúdová premávka v oboch smeroch, ktoré sú od seba oddelené zvodidlami. Na týchto úsekoch nesmú byť žiadne križovatky ani autobusové zastávky.
V praxi tak dôjde k rozdeleniu ciest 1. triedy na 2 kategórie. Na úsekoch kde nie je obojsmerná dvojprúdová premávka ostáva pôvodná maximálka 90 km/h. Na miestach kde štvoricu pruhov pre oba smery oddeľujú zvodidlá stúpne rýchlosť na 110 km/h.
Po tejto správe logicky vyvstáva otázka: My sme horší? Kedy stúpne rýchlosť aj u nás? V rámci pravidiel, aké nastavili Česi, tak skoro určite nie. Minister dopravy Ján Počiatek sa zvyšovaniu rýchlosti nebráni. Ministerstvo však na takéto opatrenie potrebuje vypracovať niekoľko analýz.
V našich podmienkach sa zvýšenia rýchlosti na cestách 1. triedy tak skoro nedočkáme. Aj keď mnohých by vyššia rýchlosť určite potešila.
Takto vyzerá slovenská sieť ciest 1. triedy.
Denník Sme priniesol na túto tému článok s názormi niekoľkých odborníkov. Zvýšenie rýchlosti v našej krajine nebude také jednoduché. Aj bez odborníkov vieme, že naše cesty 1. triedy jednoducho nespĺňajú bezpečnostné kritériá.
Jozef Gnapa, vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy na Žilinskej univerzite, hodnotí zvýšenie rýchlosti ako správny krok ak budú splnené dve podmienky. Najprv musíme mať dokončenú sieť diaľnic a rýchlostných ciest plus cesty 1. triedy musia byť opravené a bezpečnejšie.
Profesorka zo Žilinskej univerzity, Alica Kalašová, dodáva, že zvýšenie rýchlosti môže spôsobiť zníženie plynulosti premávky. „Príčinou je brzdenie – ak začne jeden vodič v kolóne brzdiť, vodič za ním vždy zabrzdí o niečo viac, pretože keby brzdil menej, narazil by do predného vozidla, a za volantom je prakticky nemožné spomaliť presne tak, ako to urobilo auto pred vami. Tým vyšle tzv. „šokovú vlnu“ do prúdu za sebou,“ povedala Kalašová pre denník Sme. Podľa jej slov by zvýšenie rýchlosti prinieslo viac nehôd a vyšší čas strávený v kolónach. Podľa zahraničných prieskumov sa najväčšiu priepustnosť dosahuje, ak všetci jazdia konštantnou rýchlosťou 70- 80 km/h.
Zdroj: sme.sk, tyden.cz, cdb.sk
Prečítajte si aj: Slovenskej ceste 66 budú ostatné cesty 1. triedy závidieť