Na tento zaujímavý a pomerne vtipný fakt prišiel (zrejme náhodou) jeden z čitateľov webu Autoforum.cz, ktorý sa rozhodol, že v rámci zákona č. 106/1999 Zb. o slobodnom prístupe k informáciám využije svoje právo a pošle na české policajné prezídium jednoduchú žiadosť.
V nej chcel len jednu vec: Aby mu úradníci sprístupnili takzvaný Certifikát o schválení meradla prítomného na palube BMW, v tomto prípade doklad k novému prístroju určenému na meranie rýchlosti.
V tejto chvíli sa asi sluší povedať, že mníchovské kombíky nemajú obvyklú výbavu Superbov a Octavií, alebo inak povedané, hliadky nebudú mať k dispozícii Ramer 10 C, ktorý dokáže zistiť rýchlosť meraného vozidla okamžite, bez ohľadu na tempo policajného auta.
Päťdverové „päťky“ totiž dostali kompletne nový systém Soitron MOSY m*SpeedDetV, ktorým sa česká polícia v podstate vracia späť k praxi používanej v starších Volkswagenoch Passat R36, ktoré merali rýchlosť pasívne.
Princíp spočíva v identifikácii evidenčného čísla meraného vozidla pomocou dvoch kamier snímajúcich priestor pred i za BMW, pričom policajné auto následne zmeria rýchlosť vo vymedzenom úseku tým, že ju porovná s vlastnou rýchlosťou. Tá je získavaná z dvoch zdrojov – presného modulu GNSS/GPS a dodatočného radarového snímača schopného odmerať vlastnú rýchlosť vzhľadom k vozovke.
Výhoda (pre policajtov, samozrejme) je v tom, že v porovnaní so starou technikou disponuje nový systém kamerami s rozlíšením vo full-HD, predovšetkým ale vodičom proti Soitron MOSY m*SpeedDetV nepomôžu radarové či laserové detektory, ktoré sú v ČR stále povolené.
Ako správne upozorňuje Autoforum, nie je to najlepší nápad a nie preto, že by novú techniku nebolo možné zachytiť detektorom. Háčik je v tom, že namiesto bleskového zmerania je nutné v tomto prípade prekračovať rýchlosť neoznačeným policajným vozidlom bez výstražného zariadenia na relatívne dlhú dobu, pričom samotné hliadky už dokázali, že im to občas robí značné problémy.
Vráťme sa ale na začiatok, pretože BMW 540i Touring a ich výbava na meranie rýchlosti má trochu iný problém. Z oficiálnej odpovede Kateřiny Rendlovej, vedúcej odboru komunikácie a vonkajších vzťahov Policajného prezídia ČR totiž vyplýva, že „proces certifikácie meradla, ktorý je predmetom záujmu žiadateľa, aktuálne prebieha a doteraz nebol ukončený“. Preložené do trochu zrozumiteľnejšej reči to znamená, že hliadky v mníchovských vozidlách vás síce zvládnu zmerať, legálne vás ale pokutovať nemôžu.
To pochopiteľne neznamená, že to dopravní policajti neskúsia. Kým ale Soitrony nebudú mať predmetný certifikát a vodič by sa zákonným spôsobom bránil, v správnom konaní takto získaný dôkaz príslušníkov neobstojí.
Samozrejme je nutné dodať, že v tejto chvíli netušíme, kedy certifikačný proces skončí (že by zariadenie neprešlo, je len málo pravdepodobné). Zároveň je ale tiež na mieste otázka českých novinárov na české úrady, ako bola naplánovaná táto zákazka, keď autá sú už v premávke, ale ich drahá technika na palube nemá potrebné pečiatky.
zdroj: Autoforum