V Londýne síce platia nízkoemisné zóny, no smogu je to jedno.
Nebojte sa, bude horšie. Podobné zóny už existujú v niektorých krajinách západnej Európy. Spomeniem napríklad Nemecko alebo Veľkú Britániu. Ekologické vlády vytlačili z centier miest dopravu, ktorá nespĺňa ekologické limity. Zabudli však na to, že nemajú vlastný vzduch. Ekologický prínos je minimálny. Jediné čo funguje je vyberanie poplatkov z vreciek vodičov. Potvrdzujú to aj zistenia najznámejšieho autoklubu ADAC a prieskum nezávislej organizácie Health Effect Institute. Českej vláde to však nevadí a chce využiť novú príležitosť, ako vybrať od ľudí ďalšie peniaze. Na Slovensku sa príliš netešme. Je len otázkou času, kedy naša vláda zavedie rovnakú možnosť poplatkov.
Benzínové autá budú v Českej republike rozdelené len do 2 kategórií. Tie, ktoré sú vyrobené pred rokoch 1993 nedostanú žiadnu nálepku (alebo ak chcete plaketu) a vjazd budú mať zakázaný úplne automaticky. Novšie autá dostanú po zaplatení jednotného poplatku 80 korún zelenú nálepku.
Slovensko nebude výnimkou. Nízkoemisné zóny prídu aj k nám a pravdepodobne ich nezastavia žiadne prieskumy, výskumy a zistenia, že ich účinok je absolútne zanedbateľný.
V tomto prípade nejde o nič iné, ako o výpalné.
Dieselové motory to budú mať komplikovanejšie. Autá s agregátmi, ktoré spĺňajú normu Euro 1 nedostanú žiadnu plaketu. Euro 2 bude ocenené červenou plaketou a Euro 3 žltou. Zelenú si budú môcť kúpiť majitelia, ktorých autá spĺňajú normu Euro 4 a vyššiu.
Nálepky však vyzerajú inak ako napríklad tie Nemecké. Zatiaľ nie je jasné či tieto krajiny budú svoje nálepky navzájom uznávať. Okrem ekologického rozmeru má toto opatrenie aj vytlačiť autá z mieste preto, aby v nich bolo jednoducho viac miesta. A ako sa to dá najjednoduchšie? Spoplatnením. Vybudovanie cyklochodníkov, zlepšenie, zrýchlenie a spresnenie MHD je jednoducho príliš komplikované, drahé a neprinesie to žiadne peniaze do rozpočtu.
Zdroj: autoforum.cz
Prečítajte si aj: Do Čiech prichádza ECO výpalné v preukázateľnom nezmysle. Čaká nás tiež?