Doprava pod Strečnom bude po otvorení limitovaná dvomi zúženými jazdnými pruhmi a lokálne je tempo len 40 km/h.
Podľa prednostu Okresného úradu v Žiline Michala Lavríka doprava pod Strečnom bude po otvorení limitovaná dvomi zúženými jazdnými pruhmi a na približne 40-metrovom úseku je rýchlosť obmedzená na 30 kilometrov za hodinu.
Mimoriadna situácia pod hradným bralom trvá od 16. júla, kedy cestu neplánovane uzavreli. Hrozilo, že z nesanovanej časti brala sa uvoľní približne 100-tonový skalný blok. V utorok (18.7.) vo večerných hodinách sa skalný blok uvoľnil, rozbil sa na menšie kusy a dopadol na vozovku preventívne pokrytú metrovou vrstvou štrku.
"Po odstránení brala sme museli dočistiť celú skalu, čo nám trvalo štyri až päť dní a potom ešte skalu v trajektórii dopadu. Následne sa začali práce na odstraňovaní návažky, ktorú sme urobili na ochranu komunikácie. Medzitým sme ešte komunikáciu sprejazdnili pre záchranné zložky," povedal projektový manažér sanačných prác pod Strečnom Branislav Prelovský s tým, že z vozovky museli odviezť 800 až 900 metrov kubických materiálu.
Riešením aktuálnej situácie je vybudovanie galérie v spojení so sanáciou brala.
Po vyčistení komunikácie nainštalovali palisády a cestu dnes sprístupnili motoristom. Aj keď prejazd pod Strečnom je podľa neho už bezpečný, situáciu treba riešiť komplexne, hrozba pod Strečnom nie je zažehnaná. "Je tam ešte dosť veľká časť hradného brala, ktorá ešte nie je sanovaná a nie je ani preskúmaná. Určite tá hrozba pod Strečnom stále zostáva," doplnil Prelovský.
Odborníci podľa neho volajú po vybudovaní galérie, ktorá by cestu pod Strečnom zastrešila a chránila proti kameňom z hradného brala. "Už niekoľko rokov sa hovorí, že galéria je riešenie, ale to riešenie je kombinácia galérie, ale aj dokončenie sanácie brala. Pretože galéria nie je absolútne riešenie, pri dopade nejakého veľkého skalného bloku ani tá galéria nebude schopná to absorbovať. Musí to byť kombinácia nejakých sanačných metód a galérie. Čiže nejaké dynamické bariéry, sieťovanie a galéria," zdôraznil projektový manažér.
Ako dodal, situáciu by malo začať riešiť odborné konzílium zložené z odborníkov a zo zástupcov dotknutých ministerstiev, sanácia by sa mala začať riešiť čo najskôr, aspoň na budúci rok.
Zdroj: Teraz
Foto: Pluska