Jano_1987
28.12.21 02:13
F
@DeboS tým súhlasím, aspoň väčšinou. Ale niekde treba začať. Necestujem často vlakom. Ale to, čo cestujúci najviac vidí. Čistota vo vlaku. Veľakrát som bol svedkom, že ten pidi odpadkový kôš bol plný a človek to hodil na zem. Na upozornenie, že nech to zdvihne, lebo kôš je plný, zvyčajne odpoveď, kôš má byť prázdny a on to dvíhať nebude, na to je upratovačka, alebo niečo v podobnom duchu. Je ozaj taký problém, keď vidím, že smetiak je plný, tak to nehodím na zem, ale odložím si to do tašky a podobne a vyhodím to na stanici. Alebo na záchodoch nie je toaletný papier. Niekoľkokrát som bol svedkom, že ľudia odtiaľ kradli rolky toaleťáku. To vážne? Kde to sme? Kradnúť toaleťák? Ľudia sa tam koľkokrát správajú horšie ako opice. Ruku na srdce, koľkokrát človek upozornil sprievodcu, že WC je pokazené? Alebo hento, tamto? Zvyčajne sa všetci tvária že nič a potom na nete to vypisujú, že čo tam bolo. Pritom sprievodca to nemusí vedieť o tej poruche. Ak o nej vedia, môžu ju dať pri najbližšej príležitosti opraviť. Kamoš mal cez školu brigádu, že čistil vozne. Nechcite vedieť, čo tam ľudia nechávali za bordel. Drvivá väčšina vozňov je v prevádzke 16-32 hodín, samozrejme nabehne upratovačka, vynesú sa smeti, rýchlo sa niečo umyje, ale generálne sa to čistí až po tej dobe. Funguje to tak na Slovensku, Česku, Nemecku, Taliansku, či Japonsku.
Čo sa týka technického zabezpečenia. Životnosť samotného vlaku je 50 rokov, či už lokomotívy, alebo vozňov. Samozrejme medzitým sa robia opravy, nejaké generálne opravy, údržba atď. Neviem, či poznáte, tie žlté vlaky, čo mal RegioJet na trase BA-Komárno, ako veľa ľudí na tom ochkalo, aké moderné vlaky. Prd moderné, boli to 30+ ročné súpravy od Deutche bahn. Koľkokrát sú cca rovnako staré ako tie z Československa, len tam bol iný dizajn a vyzerajú modernejšie. Pri osobných vlakoch a rýchlikoch sa dizajn vozňov za posledných 50 rokov zmenili minimálne. Pribudli napríklad otváranie dverí cez tlačidlo, modernejšie záchody, svetlá, trocha iné tvary, ale usporiadanie ostáva. Proste je to rokmi overené a už sa tam nedá čo vylepšovať. Každý štát má svoj vlastný dizajn vlakov, ktorý je podriadený historickému vývoju na danom území. Britský mestský/prímestský vlak vyzerá inak ako slovenský a oveľa modernejšie. To je pravda. Ale čo veľa ľudí nevie, tak dizajn je podriadený účelu/funkcii, takže z vnútra to vyzerá viac ako tie nové električky Škoda v BA, ako klasický vlak. Sú nasadzované na linky, ktoré majú max 1,5h, extrémnych prípadoch 2h dobu cesty. Teda menej sedenia, viac priestoru na státie, keďže to musí prepraviť veľa ľudí a proste, musia sa potlačiť a do tých 1,5h vydržia stáť. A to je ten rozdiel aj vo vnímaní ľudí. Kým pre väčšinu slovákov je napríklad osobák BA-TT, BA-DS vlak na veľkú vzdialenosť, teda očakávajú klasický vlak a ak si nemajú kde sadnúť preplnený, v Británii je to pre nich prímestský vlak, teda ekvivalent metra, či električky. Preplnený je vtedy, keď sa doň nezmestia. Najlepšie to vidno pri autobusoch. Aj keď z vonku vyzerajú rovnako, tak autobus určený pre MHD má inak riešený vnútorný priestory, keďže je potreba aby ľudia vedeli rýchlo nastupovať/vystupovať a autobus jazdit krátke trasy a každú chvíľu stojí a vkuse sa nastupuje a vystupuje, kým pri diaľkových sú iné požiadavky. Tak isto, veľa ľudí čo aj niekedy išlo v zahraničí niekam vlakom, tak zvyčajne idú IC, alebo rýchlikom. Tam sú vždy najlepšie vozne. Ako sa opotrebúvajú, tak padajú z IC na rýchlik, potom na REX, osobák, lokálna linka. To isté je aj u nás. Myslíte si, že všetky vlaky v Británii či Francúzku vyzerajú ako medzinárodný vlak Londýn-Paríž? Zďaleka nie.
Železnice, Slovenská Pošta zaspali dobu a žijú v stredoveku. Či sa tam kradne? Určite. Ale bude sa dovtedy, kým tam nezačnú chodiť ľudia s tým, že áno, chcem to zmeniť a robiť poriadne. Odchovanci komunizmu a divokých 90tych rokov budú postupne vytláčaný novou krvou. Vidno to koľkokrát na úradoch miest, kam sa už teraz tlačia aj mladý ľudia, ktorý sa netvária, že počítač je môj nepriateľ a ja ako úradník som Boh. Zavádzajú sa zmeny a postupne sa prechádza do moderného sveta. Otec kedysi pracoval na istom úrade, písal sa vtedy rok 2016 a úrad nakúpil nové PC, najnovšie operačné systémy a kancelárske programy atď. Problém nastal, že tam mali tetušky buď tesne pred dôchodkom, alebo v dôchodkovom veku, čo v 2016 stále robili na Windows 95 a na Office 95. Roky predtým si vydupali, že aj keď dostali nové PC, že tam dostali tie staré programy. V 2012 sa im menili PC a zase dostali programy z 1995. V 2016 nový riaditeľ, keď sa mu informatik na to sťažoval, že proste už to nejde nijak, tak bol šokovaný, že ako to je možné. Tak tetušky dostali na výber, buď školenie a robí sa na najnovších programoch, alebo výpoveď. Bolo z toho haloo na úrade, ale obhájil si to a tetušky 13 kusov z 17 leteli. Riaditelia predtým na to nemali gule. Keby to nechal tak, tetušky tam možno aj v roku 2021 sedia a používajú Windows 95 a Office 95.
Odpovedať