Kvôli značne komplikovanejším homologizačným procesom pri prechode na nové emisné normy bolo v posledných rokoch celkom bežné, že z ponuky rôznych modelov na čas vypadli niektoré konkrétne motory, ktoré sa potom postupne vrátili. Toto však nie je ten prípad.
Ako sme sa dozvedeli v rýchlom rozhovore s Marekom Kopčom, šéfom marketingu a PR značky Hyundai, v skutočnosti sa naftová pohonná jednotka pod prednú kapotu modelu i30 už nevráti a ani vrátiť nemôže. Nošovická továreň v susednej ČR totiž ukončila výrobu týchto verzií už v septembri minulého roka a súčasnú ponuku tak tvoria už len posledné kusy skladových vozidiel.
Tým chceme samozrejme povedať, že trochu objavujeme Ameriku. Ktokoľvek z vás, kto si chcel v posledných mesiacoch našpecifikovať a objednať vlastnú i30 so vznetovým motorom, túto informáciu od predajcov nepochybne dostal. Táto správa sa však evidentne šíri pomalšie, ako sme si mysleli. A navyše mnohí z vás, ktorí o tomto modeli v nafte premýšľajú, o tom vedieť nemusia. Takže síce „s krížikom po funuse“, ale „lepšie neskôr ako vôbec“.
Rozhodol záujem
A aký je dôvod tohto (pre niekoho možno bolestivého) výpadku? Ak si myslíte, že v tom má zase raz prsty Brusel, tentoraz celkom pravdu nemáte. Dieselové i30 majú v kombinovanom cykle o niečo nižšiu priemernú spotrebu ako benzínové modely a tým pádom prispievali k flotilovým emisiám oxidu uhličitého i pokutám za jeho nadlimitnú produkciu nižšou mierou (ako viete, oficiálne rozhoduje každý gram na kilometer). Aj preto Hyundai hovorí, že by naftové pohonné jednotky predávať chcel, háčik je ale v tom, že o ne jednoducho nebol dostatočný záujem.
Tak to aspoň prezentujú zástupcovia značky, ktorí hovoria, že napríklad na Slovensku až 75 percent všetkých predajov modelu Hyundai i30 tvorili v roku 2021 benzínové verzie a v prípade áut kúpených fyzickými osobami mali naftové varianty podiel dokonca len okolo 5 percent. A situácia je podobná aj na iných európskych trhoch. Inak povedané, zákazníci v EÚ, kvôli ktorým bola i30 navrhnutá, naftu evidentne už veľmi nechcú. A netýka sa to len tohto auta.
Ak ste si to náhodou nevšimli, zo slovenských cenníkov kórejskej značky nedávno vypadla dieselová Kona. Hyundai naznačuje, že „sa ich predalo len pár kusov“ a tento trend zjavne pokračuje i v iných modelových radoch. Kým pred siedmimi či ôsmimi rokmi tvorili naftové Tucsony viac ako polovicu predajov, dnes sa ich podiel pohybuje už len okolo 20 percent a každým rokom klesá. V každom prípade Santa Fe a Tucson si vznetové agregáty (navzdory nástupu hybridov) ponechávajú, ako nás ubezpečil i Marek Kopča.
Aké sú hlavné dôvody uvedeného trendu, môžeme samozrejme rozoberať zo všetkých strán. Predpokladáme, že svoj podiel na úpadku naftových motorov má nepochybne i stále doznievajúci Dieselgate koncernu VW. Ďalšiu príčinu by sme mohli hľadať vo zvýšení prevádzkovej efektivity zážihových jednotiek, respektíve v zmenšení rozdielov v priemernej spotrebe ekvivalentne silných benzínov a dieselov. A celkom iste by sa pár z vás asi ozvalo s poznámkou o vyšších cenách i30 CRDi, čo pri dnešnom všeobecnom zdražovaní tiež nie je zanedbateľný uhol pohľadu.
Nech už sú ale dôvody akékoľvek, výsledok je v tejto chvíli jediný. Naftový Hyundai i30 v slovenskom cenníku zatiaľ nájdete, ak o ňom ale premýšľate ako o svojom budúcom aute, na vašom mieste by sme neváhali. Sú, ale nebudú.
zdroj: Hyundai