BMW patrí k automobilkám, ktoré elektrickú mobilitu neodmietajú. Pravdou je skôr opak. V tejto chvíli ponúka sedem batériových modelov a ďalšie sú vďaka chystanej platforme Neue Kasse na ceste.
Mníchovská firma však na rozdiel od konkurentov dlhodobo odmieta uviesť konkrétny dátum ukončenia výroby spaľovacích motorov. Verí totiž, že prechod na emisne čistejšiu dopravu má byť postupný a zároveň nemá byť postavený len na elektromobiloch.
Povolenie e-palív len naoko
Európska komisia predbežne schválila, že v EÚ môžu byť od roku 2035 v predaji nové automobily, ktoré nevypúšťajú CO2. To je – de facto – koniec spaľovacích motorov, s výnimkou tých, ktoré by boli prevádzkované na syntetické palivá. Zipse však naznačuje, že Európskej komisii o e-palivá nejde a v skutočnosti stále ide za svojim cieľom zakázať klasické motory. A to je podľa šéfa BMW nesprávne...
„Prečo EÚ zakazuje technológiu, v ktorej má Európa najväčšiu konkurenčnú výhodu a ktorá stále ponúka toľko možností prostredníctvom nízkouhlíkových palív? A prečo by sme zároveň mali staviť všetko na technológiu, ktorá privedie Európu k obrovskej závislosti na surovinách,“ pýta sa Oliver Zipse v rozhovore s internetovou stránkou nemeckého denníka Bild a dodáva, že je to z pohľadu politiky zameranej na priemysel nepochopiteľné.
Falošná hra
„Nesmie sa stať, aby Európska komisia predložila fiktívne riešenie, v ktorom sa zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 zmierni len vďaka syntetickým palivám. A potom sa EK vyhne zodpovednosti a neurobí nič pre ich urýchlený nábeh,“ vyjadruje Zipse pochybnosti nad úprimnosťou európskych úradov a bez servítky pripomína: „Ide o cielený zákaz spaľovacích motorov zadnými vrátkami.“
Šéf BMW skrátka považuje hru EK so syntetickými palivami za falošnú a myslí si, že úradníkom v skutočnosti nejde o to, aby ich povolili. Naznačuje, že Európska komisia chce e-palivá len využiť k tomu, aby zatvorila protestujúcim automobilkám, motoristom a celému trhu ústa, aby v konečnom dôsledku neurobila pre ich presadenie nič.
Prečo nevyužívame túto príležitosť?
Zipse pritom v rozhovore jasne naznačuje, že každý, pre koho ochrana klímy a prírody niečo znamená, musí palivá s nízkym obsahom CO2 podporovať „čo najrýchlejšie a v maximálnej možnej miere“. Je pritom jedno, či ide o E25 so zvýšeným 25-percentným podielom alkoholu, alebo syntetickú naftu HVO100, ktorá znižuje emisie oxidu uhličitého až o 90 percent.
Dôvod je prostý. V Európe jazdí 250 miliónov automobilov, ktoré nezmiznú z jedného dňa na druhý. Použitie syntetických palív by zlepšilo bilanciu CO2 okamžite a Zipse sa správne pýta: „Prečo nevyužívame túto mocnú páku?“
Zmeňte zákaz spaľovacích motorov!
Záver Zipseho nemôže nechať nikoho na pochybách, čo si v BMW myslia o zákaze klasických pohonných jednotiek. „Myslíme si, že zákaz spaľovacích motorov je naivný a je nutné ho zmeniť,“ dodáva šéf bavorského koncernu.
zdroj: Bild