Ani akokoľvek moderný vlak so službami navyše a za prijateľnejšie, dotované ceny nedokáže zaujať ľudí natoľko, aby prestúpili z áut do verejnej dopravy, pokiaľ je železničná infraštruktúra nedostatočná - inak povedané, pomalá a nespoľahlivá.

Príkladom toho je aj vlaková trať medzi Bratislavou a Komárnom. Jedna koľaj tu siaha na hranicu reálnych možností a najmä v čase špičky chýba plnohodnotná druhá koľaj. Presvedčil sa o tom v minulosti Regiojet, dnes tu jazdí Leo Express.

Čo s tým? Štát sa rozhodol konať. Chystá sa modernizovať túto železničnú cestu na juhu Slovenska, ktorá má mať po novom dve koľaje, minimálne v rámci väčšej časti trate. Informoval o tom minister dopravy Jozef Ráž, ktorý označuje tento zámer rovno za prioritu rezortu. Prejaviť sa to má aj v tom, že štát zjavne chce železničnú trať Bratislava - Komárno zaradiť medzi strategické investície, čo má na papieri urýchliť celú modernizáciu.

Železnica s obmedzenou rýchlosťou a bez elektriny

Trať do Komárna má 95 kilometrov, nachádza sa na nej 12 staníc, 6 zastávok a popri preprave cestujúcich slúži aj pre nákladnú dopravu.

Problémom je predovšetkým reťazová reakcia v situácii, keď sa dva vlaky na trati musia vzájomne vyhnúť, pričom jeden z nich má meškanie. To následne ovplyvňuje železničnú prevádzku na celej trati.

Ďalšou z tém je elektrifikácia trate, ktorá dodnes nenastala. Chýbajú takisto mimoúrovňové priecestia. Vlaky jazdia najviac 80 km/h, často však aj pomalšie.

Ráž má predstavu, že železničný projekt modernizácie trate by sa mohol realizovať cez PPP projekt. "Tento úsek trate je jeden z celkom dobrých príkladov alebo veľmi dobrým kandidátom na realizáciu nášho prvého PPP projektu na železnici," povedal.

Zdroj: Bratislava.sme.sk / foto: NDS