Dohoda zdaniť mimoriadne zisky firiem ako Slovnaft vznikla na úrovni Bruselu, no na Slovensku stále vlastne poriadne nevieme, ako s ňou chceme naložiť. "Vláda a parlament nám koncom roka zaviedli mimoriadnu daň 55 % a aktuálne je v parlamente ďalší návrh na zdanenie na úrovni 70 %," popisuje šéf komunikácie Slovnaftu Anton Molnár.
Skupina poslancov OĽANO prišla s iniciatívou, že zdania Slovnaft ešte viac - daň chcú vybrať aj za tento rok, hoci pôvodná dohoda počítala s tým, že sa bude platiť len v roku 2022. Sadzba dane z nadziskov sa má tiež zvýšiť, a to z 55 % na 70 %. Motiváciou pre tieto zmeny má byť pretrvávajúca nepriaznivá situácia v energetike, píše denník Pravda. V dôvodovej správe k návrhu sa uvádza, že daň a jej podmienky majú byť upravené "z dôvodu pretrvávajúcej nepriaznivej situácie, ktorá sa predpokladá, že bude pokračovať aj v danom roku“.
Slovnaft kritizuje proces schvaľovania dane z nadziskov a poukazuje na to, že sa mu kvôli tomu ťažko rozhoduje o investíciách. "V takom nepredvídateľnom prostredí je veľmi ťažké rozhodnúť o akejkoľvek väčšej investícii. Vláda ani politici v tomto smere s nami nekomunikujú a nevieme, či uvedomujú všetky riziká z toho vyplývajúce pre Slovensko ako i región," opisuje Molnár zo Slovnaftu.
Zelený vodík aj elektrifikácia
Podľa riaditeľa komunikácie Slovnaftu chce firma "investovať do zelenej transformácie a znížiť svoju vlastnú uhlíkovú stopu v rámci výrobného procesu, čo následne má vplyv aj na uhlíkovú stopu tvorenú na Slovensku a v regióne." Spomedzi projektov zameraných na trvalú udržateľnosť, resp. väčšiu ekológiu ide napríklad o elektrifikáciu časti výrobných jednotiek v rafinérii či výrobu zeleného vodíka pomocou inštalácie elektrolyzérov.
"Rovnako tak máme naplánované investície v hodnote takmer 200 miliónov eur, ktoré musíme urobiť z pohľadu zmeny technológie v rafinérii pre spracovanie alternatívnej ropy," spresňuje Molnár dôsledky odklonu od ruskej ropy.
Na najbližšie 3 roky má jediná slovenská rafinéria plánované investície v hodnote pol miliardy na udržanie prevádzkovej spoľahlivosti a jej rozvoja. "V súčasnosti sme však vo veľkej neistote, z čoho máme hradiť všetky investície do technológií, prevádzky a zelenej transformácie," uzatvára Molnár.
Samozrejme, Slovnaft nemôže vplyv mimoriadnej dane premietnuť priamo do cien palív pre motoristov. Otázkou však zostáva, v akej má byť výške tak, aby spravodlivo odzrkadľovala nadzisky a zároveň neskôr nenarobila nechcené škody pre domácnosti či ostatné firmy.
Bez hlbšej analýzy sa odpoveď hľadá len ťažko, no hrozbou pre cenovky na pumpách môže byť v dlhodobom meradle to, ak by sme sa dopracovali do situácie, kedy nebude palív v regióne dostatok, a to z akéhokoľvek dôvodu. Či už by to bola zastaraná technológia, prílišná závislosť na jednom zdroji ropy, či čokoľvek iné. Vtedy začnú ceny tankovania opäť rásť a ako už vieme aj na základe príkladu z Maďarska, ani politické špičky nedokážu samozvane určiť ceny na čerpačkách.
Foto: cz.depositphotos.com