Chevrolet strieda v posledných generáciách svojho najdôležitejšieho športového modelu spôsob plnenia motora jednej z vrcholných verzií trochu ako ponožky. Kým Chevrolet Corvette C6 Z06 využívala atmosférický sedemlitrový osemvalec s výkonom 512 koní, nasledujúca C7 Z06 prehodila výhybku a dostala kompresorovú V8 s objemom 6,2 litra a 660 koňmi.
Dnes máme na trhu ôsmu generáciu s motorom uprostred a vyzerá to, že opäť bude všetko inak. Do novej Corvette Z06 sa vráti osemvalec s prirodzeným plnením a koncern General Motors práve oznámil termín svetovej premiéry.
Odhalenie prebehne už čoskoro, konkrétne 26. októbra 2021 a vyzerá to, že sa máme vážne na čo tešiť. Kým také Ferrari musí kvôli emisným predpisom postupne nahradzovať zvonivé atmosférické motory na tlmenejšie preplňované, Chevrolet ukazuje, že si stále môžu dovoliť nepoužiť kompresor či turbodúchadlá.
To je i prípad nového osemvalcového motora LT6 s objemom 5,5 litra, ktorý v tejto chvíli poháňa pretekárske Corvetty C8.R v rámci prebiehajúcej 24-hodinovky Le Mans. Teda presnejšie povedané jeho pre vytrvalostné podniky postavená verzia naladená na nejakých 500 koní.
V novej generácii o pár koní menej, ale o to zaujímavejší zvuk
Týmto výkonom by sériové auto asi príliš neohúrilo, jeho V8 s uhlom rozovretia valcov 90 stupňov však má predviesť trochu iné čísla. Objem päť a pol litra by mal byť identický (aj keď niektoré zdroje špekulujú o zväčšenom motore) a neoficiálne sa hovorí o výkone 620 až 650 koní a maximálnych otáčkach v rozpätí 8500 až 9000 ot./min.
Aby americký agregát niečo také zvládol, dostal štvorventilové rozvody DOHC, plochý kľukový hriadeľ a samozrejme priame vstrekovanie. S (pravdepodobne celohliníkovou) pohonnou jednotkou má byť opäť spojený výlučne automat zo štandardnej C8, respektíve vyladená osemstupňová dvojspojková prevodovka M1L vyvinutá spoločne s firmou Tremec.
Aby to však nebolo len o našich dojmoch, dajte si dve priložené videá pod týmto textom. To prvé je oficiálnou upútavkou GM, to druhé pre zmenu zachytáva novú Z06 pri testovaní na Nordschleife. V oboch prípadoch odporúčame pustiť zvuk, ideálne do slúchadiel a s hlasitosťou čo najviac doprava. Stojí to za to.
zdroj: General Motors, Auto Addiction