Obsluha telefónov
"Chceme neustále znižovať počet mŕtvych na cestách," ozrejmila. Šoféri často používajú mobilné telefóny tak, že ich počas jazdy držia v ruke. Keďže pritom nevenujú dostatočnú pozornosť riadeniu vozidla, rezort sprísni sankcie za porušenie zákazu ich používania. "Bude sa to týkať aj iných telekomunikačných, audiovizuálnych a obdobných zariadení, ktoré by nemali byť v ruke pri šoférovaní," doplnila ministerka Saková.
Čo my na to? Všetci dobre vieme, že obsluha smartfónu a iného obdobného prístroja pri vedení motorového vozidla nie je bezpečná. Či hrozba vyššej sankcie pomôže, si veľmi istý nie som. Každopádne, išli by sme ďalej, a podobné ustanovenie by sme pridali aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorí sa pohybujú po cestách. Viď. smombies.
Alkohol u cyklistov
Na základe aplikačnej praxe pri objasňovaní priestupkov súvisiacich s požitím alkoholických nápojov u cyklistov sa spresní definícia územia, na ktorom platí tolerancia užívania alkoholu. To znamená, že tolerancia u cyklistov platí len v rámci obce, teda od tabule označujúcej jej začiatok po jej koniec.
Čo my na to? Po starom bola tolerancia pre cyklistu do 0,24 mg/l, čo je zhruba 0,5 promile. Týkalo sa to len zastavaného územia obce, hoci za značkou koniec obce, ale bola pri ceste nejaká budova, družstvo a pod, tak bol cyklista zákonom chránený - ale nie pred nehodou. Teraz to chcú zmeniť, od tabule po tabuľu. Po starom sa ťažko dokazoval fakt, či ide o zastavané územie, alebo nie. Takto to budú mať policajti pri dokazovaní jednoduchšie.
Zmeny pre nováčikov za volantom
Denisa Saková tiež informovala o zavedení nových pravidiel pre vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako dva roky. "Približne každá piata dopravná nehoda, pri ktorej je usmrtený účastník, je spôsobená vodičom s vodičskou praxou do dvoch rokov. Týchto vodičov je päť percent z celkového počtu vodičov," vysvetlila dôvody. Ak takíto vodiči dvakrát porušia pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročia najvyššiu povolenú rýchlosť, na základe pripravovanej novely budú musieť povinne absolvovať dodatočné školenie v autoškole. Rovnako pohovor u dopravného psychológa či opätovné testy z pravidiel cestnej premávky. Od týchto nových pravidiel rezort vnútra očakáva väčšiu disciplinovanosť a obozretnosť mladých vodičov.
Čo my na to? Rizikových skupín za volantom je viac. Mladí, starí... Každopádne, štatistika hrá proti mladým, neskúseným vodičom. 2x porušenie závažným spôsobom alebo predpokladám že tiež 2x prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, alebo kombinácia za prvé 2 roky? Nie je to jasné z tvrdenia. Tiež nie je jasné, o aké prekročenie rýchlosti pôjde, či o banálne alebo v zmysle starého znenia zákona, keď sa prekročenie rýchlosti závažným spôsobom vnímalo prekročenie v obci o 20 km/h a mimo o 30 km/h. Každopádne by som zabojoval o vrátenie vyššie spomínaných ustanovení, keď by bolo výrazné prekročenie rýchlosti opäť priestupkom spáchaným závažným spôsobom bez ohľadu na dobu získania vodičského oprávnenia.
Záchranná ulička
Novela okrem iného zavedie povinnosť vytvárania záchranárskej uličky pre sanitky a záchranárov medzi dvoma pruhmi pri kolóne na diaľnici. "Ak toto nebude vodič disciplinovane dodržiavať podľa zákona, tak bude po novom sankcionovaný," zdôraznila ministerka.
Čo my na to? Jedným slovom - konečne. Je viac ako nutné tento model prebrať z ostatných krajín EÚ. Nech to bude všade jednotné, aj keď v minulosti existovalo viacero modelov. Lenže netreba myslieť len na problémy na cestách s 2 pruhmi, keďže už teraz máme "plnohodnotné" viacpruhové cesty.
Zmena pri evidencii vozidiel
Pri ich prehlasovaní chce MV SR odbúravať vypisovanie papierových žiadostí. Po novom by sa mali vypĺňať len tie informácie, ktoré sa nedajú vyčítať z občianskeho a technického preukazu. Pribudne tiež možnosť doručenia tabuliek s evidenčnými číslami vozidla na adresu.
Odpadnú aj technické prehliadky vozidiel pri evidenčných úkonoch, ako sú kontroly pri prehlasovaní vozidla z jedného okresu do druhého. V minulosti museli policajti skontrolovať každé vozidlo, podľa nových pravidiel to tak nebude. Toto opatrenie podľa ministerky Denisy Sakovej nebolo až také efektívne, pretože každé vozidlo má vyrazené VIN čísla na odlišných miestach. "Väčšinou to vie rozoznať skutočne len softvér, ktorý má importér priamo od výrobcu," povedala ministerka.
Čo my na to? Prvý bod vítame. Konečne 21. storočie. K druhej časti o obhliadke vozidla si 100-percentne istý nie som. Na jednej strane to môže bežnému človeku uľahčiť život, keďže s vozidlom nemusí putovať na ľubovoľný dopravný inšpektorát (DI) na obhliadku. Určite si poviete, že či vozidlo je spôsobilé alebo nie, vyplýva z protokolu TK a EK. Ale aj policajt je oprávnený hodnotiť technický stav vozidla. Rovnako fyzicky overuje údaje v dokumentoch s reálnym stavom. Tvrdenie, že každé vozidlo ma inde umiestnené VIN, je podľa mňa irelevantné. Navyše na DI disponovali evidenciami s umiestnením VIN čísel v každom aute. Doslova sa obavám, že to skôr smeruje k povinnosti vykonávať KO pri každej zmene majiteľa vozidla. Pevne dúfam, že sa moje obavy nikdy nenaplnia. Na záver dodám, že myšlienka naozaj zle neznie, len aby v tom nebol ukrytý nejaký háčik.
Zdroj: MINV
Video: SOS TEAM
Foto: FB Policia SR