Pri kúpe mnohých áut nájdete v cenníkoch príplatkov zaujímavé anomálie alebo nelogické podmienky.
Niektoré položky v cenníkoch sú nedostupné s inými. Na tom nie je nič zaujímavé. Je logické, že príplatkový sound systém nebudete mať s tretím radom sedadiel alebo plnou dojazdovou rezervou. Ten priestor často potrebuje subwoofer. Niektoré športové sedadlá nemôžete dostať s ventiláciou, lebo to nie je konštrukčne možné...
Ak vám pri kúpe auta pomáha priamo vyškolený pracovník v showroome, možno si rôzne povinné príplatky hneď ani neuvedomíte.
Chcem poukázať na položky, ku ktorým vám výrobca nanúti úplne nelogické spojenia. Nemusí to byť v každom modelovom roku (prvý rok výroby to nie je povinné, na druhý je a na tretí opäť nie), v každom modelovom rade, alebo u každého výrobcu. No niektoré anomálie skutočne existujú a možno ste sa s nimi aj skutočne stretli.
Napríklad BMW X3. Ak chcete adaptívny tempomat za nemalých 1 240 €, budete si musieť kúpiť aj galvanizované ovládače v interiéri za ďalších 155 € a automatickú 3-zónovú klimatizáciu za 755 €. Čo to má spoločné? Napadla mi možnosť, že pre ovládanie adaptívneho tempomatu na volante a ovládanie klimatizácie vyrábajú zatiaľ len tieto galvanizované ovládače, a tak vám ich výrobca nanúti. A keďže spolu s galvanizovanými tlačidlami si musíte kúpiť aj 3-zónovú klimatizáciu, nákup adaptívneho tempomatu sa "trocha" predraží. Možno v budúcom modelovom roku už táto podmienka nebude, dnes však áno, a tak výrobca zarobí viac, či chcete alebo nie.
Novú X3ku s adaptívnym tempomatom budete mať automaticky aj s galvanizovanými tlačidlami, samozrejme za príplatok.
Ďalšou zaujímavosťou je napríklad nutnosť príplatku za položku „predpríprava pre Garmin“ so sumou 300 €, ak si vyberiete navigáciu Garmin Map Pilot do Mercedesu E za 600 €. Z akého dôvodu existuje samotná položka „Predpríprava pre Garmin“, ak si pre navigáciu musíte kúpiť ešte samotnú položku Garmin Map Pilot? V minulosti sme poznali napríklad položku „Predpríprava pre autorádio“, ktorá vo väčšine prípadov obsahovala kabeláž a reproduktory s anténou. Stačilo tak dokúpiť autorádio a počúvať. Ako si však v súčasnosti bežný užívateľ z položky „Predpríprava pre Garmin“ spraví v domácich podmienkach plnohodnotnú navigáciu, si neviem predstaviť.
Pri konfigurovaní auta cez online konfigurátor si dajte pozor! Mnoho z nich je nastavených tak, že vám schválne podsunú tie drahšie riešenia automaticky, aj keď je možnosť mať daný prvok aj bez ďalších, ktoré nechcete, nepotrebujete a hlavne nemusíte zaplatiť!
Mercedes E má na výber 2 príplatky s navigáciou Garmin, pre plnohodnotnú navigáciu Garmin si však musíte kúpiť oba.
Japonský výrobca Mazda je v jednom ohľade tiež špecifický. Môžete si nakonfigurovať hocijakú verziu, aj tá najvybavenejšia Mazda 6 vo výbave Revolution Top stále neponúkne navigačný systém. Zatiaľ čo konkurencia ponúka navigáciu už od strednej výbavy sériovo, prípadne v najvyššej je to skoro vždy, Mazda si nechá za navigačný systém stále zaplatiť 500 eur. Nie je to veľa, ale ak máte už v sérii také prvky, ako farebný head-up, kožené čalúnenie alebo soundsystém Bose, prečo sa tam nezmestil aj navigačný systém za 5 "kíl"? To, našťastie, s modernizovanou 6kou už platiť nebude a nielen najvyššia výbava, ale dokonca všetky 6ky budú mať navigáciu bez príplatku a dokonca bude konečne možné kombinovať najvýkonnejšie motory s nižšou úrovňou výbavy, na čo sa tešia mnohí fanúšikovia značky.
Online konfigurátor NIE JE váš kamarát. Má pomôcť zarobiť
Zaujímavým faktom je tiež konfigurátor, ktorý vám pri povinnosti spojenia s iným príplatkovým prvkom automaticky zvolí ten drahší možný, ktorý si musíte ručne odkliknúť na ten lacnejší. Špecialistom na toto je BMW s jeho líniami Sport Line, Luxury Line alebo M Sportpaket. Konfigurátor po odkliknutí niektorej línie s radosťou navrhne drahšie kolesá, lepšiu kožu, alebo drahšie interiérové lišty. Niekedy si to zákazník vôbec nemusí uvedomiť a predajca mu to môže taktne zamlčať. Takýchto položiek je v automobilovom svete naozaj neúrekom. Stretli ste sa pri konfigurácii vozidla s nejakou podobnou? Vyjadrite sa v diskusii, aké nelogické spojenia sú podľa vás v aktuálnych cenníkoch od výrobcov, prípadne s akými ste sa stretli pri vašej konfigurácii.
Zdroj foto: BMW, Mercedes, shutterstock
Pomoc pri kúpe je dôležitá, pozorne si však preklikajte aj konfigurátor, veľakrát vám schválne zvolí drahšiu príplatkovú položku.