Kto bude zodpovedný za nehodu autonómneho auta? Skupina inžinierov, ktorá navrhla systém riadenia, automobilka alebo niekto iný?
V niektorých krajinách musia mať autá už dnes tzv. čierne skrinky alebo EDR (Event data recorder), ktoré vedia zaznamenať rôzne parametre 5 sekúnd pred nárazom a 1 sekundu po náraze. Niektoré systémy dokážu následne privolať záchranné zložky. Údaje, ktoré EDR zaznamenáva, sú rôzne. Ide najmä o rýchlosť, silu stlačenia brzdového pedálu, vystrelenie airbagu, alebo použitie bezpečnostného pásu. S príchodom autonómnych vozidiel budú čierne skrinky ešte dôležitejšie a dokážu zaznamenať viac dát. Szabolcs Szakacsits hovorí, že softvér, ktorý jeho spoločnosť Tuxera poskytuje bezpilotným autám, dokáže zaznamenať naraz až 16 parametrov. Nechýbajú údaje o tlaku pneumatík, snímky z kamier a dáta z radaru. V blízkej budúcnosti pribudnú systémy EDR, ktoré dokážu ukladať údaje aj o dopravných značkách, ale aj vzdialenosť k ďalšiemu vozidlu a iným objektom, ktoré obklopujú auto.
Údaje treba bezpečne uložiť
Szakacits upozorňuje, že dôležitú úlohu hrá aj zabezpečenie dát. V prípade nehody sa totiž častokrát napájanie elektrickým prúdom preruší. Preto napríklad firma Tuxera používa flash pamäte. „Je dôležité mať informácie bezpečne uložené. Nemôžete si dovoliť výpadok framov v obraze kamery, pretože ide o veľmi dôležitú informáciu v prípade nehody,“ dodáva Szakacits. S príchodom autonómnych áut bude teda jasné, ktoré auto môže za nehodu. Nevyriešenou otázkou však zostáva: Kto bude zodpovedný za nehodu autonómneho auta? Skupina inžinierov, ktorá navrhla systém riadenia, automobilka alebo niekto iný? A koho bude v prípade nehody primárne chrániť autonómny systém? Posádku alebo ostatných účastníkov premávky? Automobilky sa musia popasovať pred zavedením plne autonómnych vozidiel do premávky ešte s kopou netechnických problémov. Áno, autonómne autá by nemali búrať vôbec, ale to je len teória...
Zdroj: techcrunch