Na území najľudnatejšej krajiny sveta vyrábajú automobily mnohé zahraničné firmy, ale nie vo vlastnej réžii. Všetky museli založiť spoločné podniky s lokálnymi hráčmi. V nich dlho nemohli mať nadpolovičný podiel, čo zakazovali prísne podmienky zavedené v roku 1994. Čína ich však teraz mení. Upozornila na to americká televízia CNBC, ktorá vychádza z tlačového vyhlásenie čínskeho ministerstva.
Zavŕšenie procesu postupného uvoľňovania obmedzení
Od 1. januára 2022 povolí ázijská veľmoc automobilkám plné zahraničné vlastníctvo. Ich činnosť totiž vypadne zo zoznamu priemyselných odvetví, v ktorých sú zakázané alebo obmedzené investície z iných krajín. Túto zmenu avizovala čínska vláda už vlani. Svoj sľub teraz plní a završuje tak proces postupného uvoľňovania reštrikcií, ktorý sa začal v roku 2018.
V iných oblastiach sa zatiaľ takéto zmeny nechystajú, CNBC hovorí o 31 odvetviach so stále platiacimi striktnými limitmi vlastníctva. Patrí medzi ne napríklad výroba a distribúcia filmov či tabakových výrobkov. Z pohľadu automobilového sektoru je dôležité, že do „zakázaného“ biznisu spadajú kovy vzácnych zemín kľúčové pre batérie elektromobilov i mnohé technické súčiastky používané v moderných autách.
Predaje domácich značiek rastú na úkor zahraničných
Je pravdepodobné, že v reakcii na aktuálnu zmenu sa budú niektoré zahraničné spoločnosti montujúce autá v Číne snažiť o získanie väčšej kontroly nad lokálnou produkciou. Viaceré dnešné podniky tak asi čaká reštrukturalizácia. Tá však môže byť motivovaná aj z opačnej strany, liberalizáciou svojho automobilového priemyslu totiž komunistami ovládaná krajina nepochybne sleduje najmä svoje vlastné ciele.
Vďaka vyše dve dekády fungujúcemu systému sa Číňania od zahraničných firiem expresne naučili vyrábať relatívne dobré autá, čo dnes vo veľkom využívajú. Produkcia domácich značiek v ostatných rokoch explodovala. Ich predaje prudko rastú, na čo začínajú doplácať najmä západné automobilky.
Po príklady netreba chodiť ďaleko. Škoda predala vo svojom rekordnom roku 2018 na čínskom trhu 352-tisíc áut, kým za jedenásť mesiacov toho súčasného má na konte len 52-tisíc vozidiel. Vysoký percentuálny prepad dopytu pritom nezaznamenala ani zďaleka jediná. Aktuálny trend je jednoznačný a čínska vláda ho bude pravdepodobne podporovať.
Zdroj: CNBC, ndrc.gov.cn