Že si môže Európa pozitívnou diskrimináciou elektromobilov a pokutovaním odchýlok od tejto doktríny pod sebou podpíliť konár a kompletne zničiť to najvzácnejšie, čo má – teda výkonný a profitujúci automobilový priemysel, upozorňujú dlhé roky už mnohí. Najnovšie sa zdá, že by mohli popri batériových autách dostať zelenú i syntetické palivá, ako veľkú výhru by sme to ale zatiaľ brať nemali.
Hromada európskych výrobcov na túto hru už pristúpila a rozhodla sa zbaviť spaľovacích motorov ešte predtým, ako bol oficiálne schválený ich zákaz. Ak ale táto striktná politika schválená nebude alebo zlyhá, reálne hrozí, že si starý kontinent rozoberú čínske automobilky.
Tamojšia vláda totiž na rozdiel od európskych inštitúcií problém s klasickými benzínovými či naftovými agregátmi nemá. Najnovšie dokonca znížila sadzbu dane na vozidlá so spaľovacími motormi s objemom do dvoch litrov z desiatich na päť percent.
Na takzvané New Energy Vehicles prito nevyberá vôbec žiadnu daň, lenže nejde len o elektromobily, ale patria sem tiež hybridy a plug-in hybridy. Aj preto by sa dalo povedať, že najnovšia redukcia daňového zaťaženia znižuje výhodu elektrifikovaných áut.
Čo tým Čína sleduje? V prvom rade jej ide o zastavenie klesajúcich predajov vozidiel jazdiacich výlučne na spaľovací motor. Zároveň sa to však dá brať aj ako korekcia vládneho postoja k tejto konkrétnej technológii. Ak Európa odmietne konvenčné pohonné jednotky aj na formálnej úrovni, čínsky priemysel má okamžite v rukách príležitosť prevziať vedúcu úlohu vo vývoji moderných spaľovacích motorov.
EÚ si naopak svojim postojom koleduje o obrovskú explóziu cien energií a zároveň je takmer istotou, že raketovo stúpnu i ceny osobných áut, čo sa svojim spôsobom deje už v tejto chvíli. Potom stačí, aby sociálne problémy či nerovnosti medzi jednotlivými štátmi únie spôsobili odklon od tohto smeru a Čína má vyhrané.
Pre tých, ktorí nebudú mať na drahé elektromobily, a tých bude – žiaľ – väčšina, budú mať čínske automobilky pripravené lacné autá so spaľovacími motormi bez ohľadu na to, či budú jazdiť na benzín vyrobený z ropy alebo vodíku a oxidu uhličitého. Európskym značkám ostanú v rukách batériové autá, a potom je už len otázkou, ako dlho budú schopné vzdorovať lacnejším čínskym ekvivalentom.
zdroj: Focus