Podľa oficiálnych štatistík Čína len v priebehu prvých troch mesiacov tohto roka vyviezla 1,07 milióna nových automobilov. Medziročne ide až o 58-percentný nárast! A pretože z Japonska vyrazilo na svetové trhy „len“ asi 954 tisíc vozidiel, Peking si po titule „najväčší trh s osobnými vozidlami“ môže pripnúť ďalší metál – v prvom kvartáli je z Číny globálna exportná jednotka.
Ani Japonsko sa pritom nemôže úplne sťažovať. V porovnaní s rokom 2022 poskočil jeho vývoz nových áut o šesť percent. Čína však mala na svojej strane niekoľko kľúčových faktorov.
Tesla a Ukrajina
Jedným z nich je vojna na Ukrajine, kvôli ktorej sa z Ruska postupne stiahla väčšina automobilových koncernov. Čína však sleduje primárne svoje ekonomické ciele a vzniknuté vákuum postupne (viac-menej úspešne) zapĺňa.
Čísla za druhý tohtoročný kvartál samozrejme ešte nie sú kompletné, ale už teraz naznačujú, že čínsky export ďalej rastie. Tamojšia generálna colná správa očakáva, že vývoz za celý kalendárny rok poskočí o 30 percent, alebo inak povedané na 4 milióny vozidiel.
Čína vlani exportovala približne 3,2 milióna osobných áut, čo jej stačilo na prekonanie dovtedy druhého Nemecka. Berlín totiž v roku 2022 dokázal vyviezť 2,6 milióna vozidiel.
Pekingu v expanzii okrem iného pomohol aj čiastočný odklon od fosílnych palív. Významne totiž stúpol predaj takzvaných „nových energetických vozidiel“ (NEV), ku ktorým Čína okrem elektromobilov zaraďuje aj hybridy. Medziročne ich export stúpol až o 93 percent, na 380 tisíc kusov.
Čína je pre Rusko jednotka
Obrovský podiel na čínskom vývoze má ale i Tesla. S 90 tisícmi jednotkami sa stala absolútne najväčším exportérom áut NEV! Na druhom mieste skončil SAIC Motor (50 tisíc vozidiel) a tretí je BYD s 30 tisíckami automobilov.
A kam v Číne vyrobené autá smerujú. Hlavnými destináciami je Belgicko, Austrália a Thajsko, ale hlavným trhom je momentálne Rusko. Moskva v prvom kvartáli 2023 medziročne strojnásobila import čínskych áut, na 140 tisíc kusov. A profitujú z toho predovšetkým koncerny Chery Automobile a Great Wall Motor.
zdroj: Nikkei