Európska komisia, ktorá okrem iného dohliada aj na obchodnú politiku EÚ, schválila dodatočné clo na čínske (alebo v Číne vyrábané) elektromobily vo výške od 7,8 do 35,3 percenta. Jednotlivé sadzby boli nastavené okrem iného aj na základe ochoty automobiliek spolupracovať s úradmi.
Podľa EK je to opatrenie zavedené ako protiváha dotácií, ktoré Peking nalieva nielen do podpory predaja batériových vozidiel. Tamojší režim zároveň prispieva domácim automobilkám napríklad aj na výrobu vozidiel, ale poskytuje im tiež suroviny za nižšie než tržné ceny alebo výhodné financovanie.
Čína už žaluje na WTO
Je samozrejme nutné dodať, že elektromobily sú vo forme príspevkov na výstavbu nabíjacej infraštruktúry, dodatočného zdanenia áut so spaľovacími motormi, úľavami na daniach či priamymi platbami dotované v rôznom rozsahu naprieč celou Európou. Brusel však začal pre čínsku politiku používať označenie „nespravodlivé subvencie“.
Peking oznámil, že nové clá poškodzujú vzťahy Číny s EÚ, vrátane celého dodávateľského reťazca a sú protekcionistické. Aj preto Čína prakticky okamžite napadla rozhodnutie EK u Svetovej obchodnej organizácie WTO a neostalo len pri tom...
Zastavte financie do veľkých projektov
Podľa agentúry Reuters Čína vyzvala domáce automobilky, aby pozastavili investície v štátoch EÚ, ktoré podporili nové zvláštne clá na ich elektromobily.
Pre Reuters to potvrdili dva zdroje informované o tomto rozhodnutí, ktoré malo padnúť na schôdzke organizované tamojším ministerstvom obchodu, ktorého sa mali zúčastniť aj niektoré zahraničné automobilky. Zástupcom firiem BYD, SAIC, Geely a ďalším malo byť oznámené, aby zastavili veľké investície, napríklad do výstavby tovární.
Slovensko bolo...
Geely odmietlo tieto informácie komentovať a SAIC, BYD, ani samotné čínske ministerstvo agentúre Reuters na žiadosť o vyjadrenie zatiaľ neodpovedali. Reuters celkom správne považuje toto rozhodnutie za vyjednávaciu páku v rozhovoroch s EÚ, zároveň to ale má byť tiež nástroj, ktorý sa s veľkou pravdepodobnosťou pokúsi rozštiepiť Európu.
Desiatka členov únie (vrátane Francúzska, Poľska a Talianska) podporilo nové clá. Päť členov bolo proti a patrí k nim Nemecko ale i Slovensko. Ďalších 12 štátov sa zdržalo hlasovania.
zdroj: Reuters