Doba sa mení, svet sa elektrifikuje a s tým prichádzajú aj nové pravidlá hry v automobilovom priemysle. Minimálne na území EÚ, kde hrali doteraz prvé husle tradiční producenti áut so spaľovacími motormi. V ich vývoji a výrobe má Starý kontinent dlhoročnú tradíciu, aj potrebné zručnosti a šikovnú výrobnú silu, vynútený nástup elektromobility však všetko hádže za chrbát a začína sa na čistom liste papiera.
Za spánok na vavrínoch platíme 10 000 eur na každom aute
„Elektrifikácia je životne dôležitá pre riešenie zmien klímy, vysoké náklady na akumulátory však zvyšujú riziko obmedzenia práva na mobilitu v západných demokraciách,“ začína svoje rozprávanie o aktuálnej situácii v európskom dodávateľskom reťazci Patrik Koller, generálny riaditeľ spoločnosti Forvia (vznikla prevzatím 82 % kontroly nemeckej Helly francúzskou spoločnosťou Faurecia). Tá je dnes 7. najväčším dodávateľom v automobilovom priemysle. „Nevieme ako vyrábať autá s cenovo dostupnými batériami, Čína to však dokáže. Malé mestské elektromobily vyrobené v EÚ preto dnes stoja o celých 10 000 eur viac, ako rovnaké ekvivalenty z Číny,“ pokračuje Kollert. Zároveň dodal, že aj v oblasti kvality sú čínske výrobky dávno rovnocenné tým európskym. „Osobná mobilita je bez ďalších inovácií elektromobilov v ohrození, Európa preto musí nevyhnutne nasledovať Čínu a vyvíjať technológie aj autá s lacnejšími akumulátormi,“ potvrdil ďalej Kollert a upozornil, že bez masívnych investícií do výskumu a vývoja v EÚ to skrátka nepôjde.
Prílev áut z Číny nezastavíme
Momentálne má Čína na európskom trhu s elektromobilmi podiel 5,8 %, v nasledujúcich rokoch sa pritom očakáva ďalší jeho prudký nárast. Patrik Kollert uviedol, že Čína má nižšie náklady na výskum, vývoj, nižšie náklady na pracovnú silu, aj nižšie kapitálové výdavky. EÚ preto v tejto chvíli nie je schopná konkurovať, ani zastaviť prílev dostupných čínskych elektromobilov na Starý kontinent. USA je na tom lepšie, pretože svoj trh chráni výraznými dovoznými clami na dovoz čínskych áut. Kým priemerná cena elektrického auta v Európe aj USA narástli, v Číne naopak (aj napriek celosvetovo nepriaznivej ekonomickej situácii) klesla a momentálne dosahuje približne polovičné hodnoty ako na spomínaných „automobilovo vyspelých“ kontinentoch.
zdroj: Euronews , EconomicTimes