Čína je krajina, ktorej kultúru a mnohé zákonitosti jej vnútorného fungovania bežný Európan asi nie vždy chápe. A problém s ňou mali svojho času aj renomované svetové automobilky, ktoré postupne objavovali obrovský potenciál jej trhu a chceli z tamojšieho trhového koláča odhryznúť čo najviac. Bolo potrebné sa podriadiť a fungovať podľa miestnych pravidiel. Ak to splnili, obchody kvitli, trhový podiel rástol a z Činy sa na čas stala „zlatá baňa“ s potenciálom rastu. Automobiloví analytici však vždy varovali, že tento stav nepotrvá večne a treba sa pripraviť na dobu, keď sa Čína naučí stavať vlastné autá a západných partnerov prestane na vlastnom území tolerovať. Zdá sa, že je to tu. Podiely „západných“ automobiliek na čínskom trhu sa už postupne znižujú a ich podiel a vplyv v spoločných podnikoch, až na výnimky, klesá. Prvou lastovičkou signalizujúcou novú dobu je Jeep. Ten práve vyhlásil v Číne bankrot a sťahuje sa z trhu. Jeho materský koncern Stellantis v tom však problém nevidí. Zatiaľ.
Pád predajov aj politika
Prekvapujúce sú najmä dôvody krachu značky Jeep na čínskom trhu. Nie sú za ním údajne len prudko klesajúce predaje Jeepov na čínskom trhu, kedy v roku 2021 predala značka o 50 % menej áut ako v roku 2019. Rok 2022 potom znamenal totálny prepad. Šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares, totiž povedal, že za rozhodnutím je aj politický tlak, ktorý neprimerane sťažoval podnikanie na území Číny. Kritizoval najmä povinné využívanie miestnych technológií. Jeep tvorí spoločný podnik s čínskou automobilkou GAC a ešte nedávno chcel Stellantis navýšiť svoj podiel na nadpolovičnú väčšinu. Analytická spoločnosť Automobility však upozorňuje, že dôvodom je aj nepružnosť Jeepu a neschopnosť držať krok s požiadavkami čínskych zákazníkov. Zároveň naznačuje, že práve toto je problém viacerých svetových výrobcov pôsobiacich v Číne. Čínske automobilky sa skrátka naučili vyrábať autá, pochopili potreby zákazníkov a sú schopné postaviť kvalitné produkty šité na mieru. A už dávno nepozerajú len na vlastné územie, svoje záujmy totiž čoraz častejšie sústreďujú aj na zvyšok sveta, vrátane EÚ. A to môže byť pre európskych producentov problém. Postupne totiž môžu stratiť vplyv nielen v Číne (tu už západné automobilky stratili v počte nových registrácií svoju nadpolovičnú dominanciu), ale aj na vlastnom území.