U nás sú na konci každého desaťročia (a na mnohých miestach ešte nie sú) použité riešenia, ktoré boli urgentné o dekádu skôr. Akokoľvek rýchlo a efektívne dokážu v Číne stavať cesty, ani to na niektorých miestach nestačí. A tak aj tam majú katastrofálne zápchy, s ktorými sa úrady snažia nejako bojovať. A vraj majú liek na dopravné zápchy. Je adekvátny tvrdému systému a politickému zriadeniu krajiny, ktorá si vyberá to, čo sa jej z komunizmu aj z kapitalizmu hodí.
Aký je čínsky liek na dopravné zápchy?
Jedným slovom OBMEDZENIE. Teda nemožnosť jazdiť slobodne kam a kedy chcete. Ostrovnú provinciu Chaj-nan nie je veľmi možné spojiť s pevninou viacerými cestami. A tak budú cezpoľným (autám registrovaným v inom "okrese") umožnené navštíviť ho len 1/3 roka. Predstavte si ako by ste nemohli jedným autom do Bratislavského, alebo iného kraja na Slovensku vždy, keď treba (za prácou, do školy), lebo vaša poznávacia značka je z inej lokality. Úrady najmenšej čínskej provincie prijali opatrenie, ktoré má platiť od 1. augusta 2019 a zavádza tvrdé obmedzenie - kredit na počet dní auta s inou EČV v provincii. Ten je 120 dní v roku. Ak sa pýtate, že kto a ako to bude kontrolovať a hneď vám napadajú policajné hliadky s perom a papierom, ste na veľkom omyle. :)
Kontrolu vozidiel zabezpečí automatizovaný mýtny systém, ktorý sníma EČV všetkých áut na vstupe aj výstupe z provincie. Snakcie za porušovanie sú neutešivé. Prekročenie povoleného počtu dní bude za 100 čínskych juanov (13 €), čo by sa povedzme dalo zvládať, no zároveň až 3 bodmi na vodičák majiteľa auta. V Číne majú podobný systém bodovania priestupkov vodičov ako v Česku.
Či je toto ten správny spôsob, ako nížiť premávku a kontrolovať zápchy, si fakt nie som istý. No je obdobný, aký už zaviedli niektoré iné miesta vo svete v boji so zápchami obmedzujúce dopravu áut na párne a nepárne čísla na EČV vozidla podľa dní v týždni...
zdroj: tass.com