Spoločný podnik skupiny Stellantis a čínskeho partnera Leapmotor, v ktorom má európsko-americký nadnárodný koncern väčšinu, zrušil plány na výrobu druhého elektrického modelu, ktorý mal vznikať v poľskej továrni Stellantisu. Tvrdí to agentúra Reuters, ktorá sa odvoláva na svoje zdroje oboznámené s aktuálnou situáciou.
Skupina namiesto toho zvažuje využiť buď továreň Stellantisu v nemeckom Eisenachu, ktorá vyrába vozidlá značky Opel alebo slovenský závod v Trnave, kde by vznikal crossover Leapmotor B10, prezradil podľa spravodajskej agentúry Reuters jeden z informátorov.
Čínska pomsta?
Stellantis i Leapmotor odmietli vyššie uvedenú informáciu komentovať. Táto správa sa však objavuje len krátko potom, ako vyšlo najavo, že čínske ministerstvo obchodu „odporučilo“ domácim automobilkám (v reakcii na zavedenie dovozného cla Európskou komisiou na elektromobily vyrobené v Číne do výšky až 45 percent) neinvestovať v európskych štátoch, ktoré navrhované sadzby odhlasovali.
Medzi tieto krajiny patrí okrem Talianska či Francúzska i Poľsko (plus ďalších sedem štátov), naopak nemeckí i slovenskí politici (spolu so zástupcami ešte troch krajín) svorne hlasovali proti. Dvanásť ďalších členských štátov sa hlasovania zdržalo.
Koncern Stellantis a Leapmotor zatiaľ oficiálne nezverejnili, kde sa bude model B10 vyrábať a samozrejme nie je ani jasné, či rozhodnutie presunúť plánovanú produkciu elektromobilu z Poľska súvisí s tlakom Pekingu, alebo sú za tým aj iné faktory.
Zástupcovia agentúry Reuters oslovili poľské ministerstvo priemyslu, nemeckú i slovenskú vládu, Opel a tiež Informačnú kanceláriu Čínskej štátnej rady, ktorá hovorí za Peking, zatiaľ ale nikto zo spomínaných inštitúcií, respektíve štátnych zástupcov odpoveď neposlal.
Slovensko nie je bez šance, naopak...
Poľská továreň v Tychy v tejto chvíli montuje pre európskych zákazníkov malý elektromobil Leapmotor T03 a nie je jasné, či odklon čínskej automobilky od nášho severného suseda bude mať dopad aj na zamestnanosť uvedenej fabriky.
Ak sa však odchod z Poľska potvrdí, šance Trnavy sú pomerne vysoké. V porovnaní s Nemeckom by mal Stellantis na Slovensku nepochybne nižšie náklady, pokiaľ ide o mzdy a energie.
zdroj: Reuters