Nemusíte mať Čínu v láske kvôli jej politike či prístupe k ľudským právam a rovnako nemusíte nadšene híkať ani z elektrickej mobility. Zároveň ale nie je možné nevidieť ten technický náskok, ktorý si tamojšie automobilky vybudovali pri vývoji batériových áut na úkor zvyšku sveta a je jedno, koľko sme tomu my sami pomohli.

Mohli by sme sa pustiť do vymenovávania rôznych čínskych značiek či technológií, ktoré majú zjavne navrch, za všetky však asi bude stačiť pozrieť sa bližšie na novinku automobilky Human Horizons.

Má sídlo v Šanghaji, existuje od roku 2019 a pre blížiaci sa autosalón v Kantone pripravila vozidlo, ktoré sa medzi ostatnými elektromobilmi so značnou pravdepodobnosťou len tak nestratí.

Táto vec dostala v porovnaní so základným „Z“ aerodynamický paket spoločne s pevným zadným krídlom. To je spolu s vekom batožinového priestoru, prednou kapotou, strechou a mnohými ďalšími komponentmi vyrobené z uhlíkového kompozitu. Presný zoznam odľahčovaných karbónových dielcov vám nevymenujeme, viac detailov bude známych až po premiére.

Čo výrobca už prezradil, sú základné dynamické parametre. Vďaka trom elektromotorom s karbónovými rotormi a olejovým chladením HiPhi A produkuje systémových 1305 koní, maximálny krútiaci moment (násobený redukčnými prevodmi) na kolesách 13 800 newtonmetrov, stovku zdolá za dve sekundy a má maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu.

Pozoruhodné na tom je, že by podľa automobilky mali byť schopné pracovať pri plnom zaťažení viac ako 30 minút, čo je medzi elektromobilmi nevídané. Prispieva k tomu tiež akumulátor. Výrobca zatiaľ neprezradil jeho kapacitu ani nabíjací výkon, ale hovorí, že zvláda vybíjanie výkonom až 1,5 megawattu, pracuje s 800-voltovou architektúrou a zaujímavé je i puzdro, v ktorom je uložený. Číňania tvrdia, že zospodu batériový box chráni karbónová doska „s nepriestrelnou povrchovou úpravou“ a zhora je na ňom kryt opäť vyrobený z uhlíkových vlákien, ktorý má zase zabrániť prípadnému prieniku požiaru do karosérie.

Aby toho nebolo málo, k akumulátoru je pripojený komplexný monitorovací systém ukrytý za skratkou Hi-BS, ktorý v reálnom čase sleduje články 24-7.

Pohotovostnú hmotnosť Human Horizons v predpremiére neuvádza, spomína ale ideálne rozloženie váhy medzi nápravami v pomere 50:50, aktívne riadenie zadných kolies, vzduchové odpruženie doplnené adaptívnymi tlmičmi, karbón-keramické brzdy a vektorovanie krútiaceho momentu. Ďalšie zdroje hovoria o použití titánovej zliatiny TC4, hliníku, nanokeramike alebo 3D tlači použitej pri výrobe niektorých komponentov.

Najmenej uveriteľná je na tom skutočnosť, že nejde o koncept. Čínska automobilka už oznámila, že HiPhi A začne v obmedzených počtoch sériovo vyrábať a dodávať zákazníkom v roku 2025. Ďalšie podrobnosti bude odhaľovať v nasledujúcich mesiacoch, a to už by mohla prezradiť i cenu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov

zdroj: Autocar, HiPhi