Podľa momentálne dostupných informácií z čínskeho štátneho denníka Global Times žiada zvýšenie cla z 15 na 25 percent v prípade európskych benzínových modelov s motorom nad 2,5 l tiež niekoľko čínskych automobiliek. Noviny ani agentúry však neuvádzajú, o ktoré značky by malo ísť.

Čo naopak vybublalo na povrch, sú informácie o jednaniach prebiehajúcich za zatvorenými dverami. Stretnutí sa mali zúčastniť zástupcovia čínskych firiem SAIC a BYD (a ďalšie nemenované spoločnosti), z Európy potom nechýbali predstavitelia automobiliek BMW, VW, Mercedes, Renault i koncernu Stellantis.

Tlak na EÚ z oboch strán

Cieľom rokovaní bola snaha vyvinúť tlak na Európsku úniu, aby prehodnotila nedávno oznámené zvýšenie colných sadzieb na čínske elektromobily z 10 percent na plánovaných 17,4 až 38,1 percenta. Automobilky sa pritom spoliehajú na skutočnosť, že clá oznámené bruselskými úradmi je ešte možné revidovať.

Zo správy čínskej asociácie pre osobné automobily vyplýva, že európske automobilky vlani vyviezli do Číny približne 196 tisíc automobilov s motorom väčším ako 2,5 litra, čo predstavovalo medziročný nárast o 11 percent. Zároveň platí, že v priebehu prvých štyroch mesiacov klesol európsky export týchto vozidiel do Číny o 12 percent, pričom hodnota týchto áut (44 tisíc kusov) sa pohybovala okolo 1,1 miliardy eur.

Agentúra Reuter oslovila okrem čínskej strany aj vyššie uvedené európske automobilky, aby jednania okomentovali, väčšina sa však k tomu zatiaľ odmietla vyjadriť. Jedine hovorca Mercedesu oznámil, že podporujú otvorený liberálny obchod podľa pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Európska komisia v reakcii na prebiehajúce jednania medzi automobilkami oznámila, že „situáciu prešetrí“ a je pripravená „diskutovať o možnosti nájsť obojstranne prijateľné riešenie“.

Slovensko v tom hrá nemalú úlohu

Len pre úplnosť dodávame, že Mercedes GLE, trieda S a Porsche Cayenne sú tri najobľúbenejšie inkriminované európske modely ponúkané v Číne. V sledovanom období (päť mesiacov) predstavovali až pätinu všetkých predajov.

Reuters si tiež všíma, že vďaka SUV od Porsche (ale tiež kvôli sesterským modelom od Bentley, VW a Audi) je Slovensko štvrtým najväčším dodávateľom automobilov s veľkými motormi do Číny a druhým najväčším dodávateľom týchto áut na európsky trh! Vyviezli sme ich v hodnote viac ako 800 miliónov dolárov.

zdroj: Reuters