Clá na čínske elektrické autá siahajú do 35 %

Začiatkom mesiaca hlasovala dostatočne veľká väčšina členských štátov EÚ za opatrenia proti Číne. Nemecko hlasovalo proti - zo strachu pred novou obchodnou vojnou s Čínou a možnými odvetnými opatreniami proti nemeckým automobilkám. Z pohľadu Európskej komisie sú nové clá nevyhnutné na zabezpečenie budúcnosti automobilového priemyslu v EÚ v dlhodobom horizonte.

Počas vyšetrovania dospeli bruselské orgány na ochranu hospodárskej súťaže k záverom, že čínski výrobcovia profitujú z nespravodlivých subvencií, ktoré im poskytujú významnú výhodu na európskom trhu. Čínske elektromobily môžu byť spravidla o 20 % lacnejšie ako porovnateľné modely áut vyrábané priamo v EÚ.

Už v júli Európska komisia preto predbežne zaviedla sprísnené clá. Pre elektromobily od výrobcu BYD sa bude uplatňovať dodatočné clo vo výške 17,0 %. Napríklad pre elektrické autá Geely je clo na úrovni 18,8 %. Najvyššia sadzba dosahuje až 35,3 %.

Rokovania o možnom vzájomnom vyriešení obchodného sporu zostali zatiaľ bez úspechu. Jednou z možností vraj je, že by predajcovia elektromobilov pristúpili dobrovoľne k istým cenovým záväzkom, čím by mohli clá odvrátiť. Či sa tak stane, zostáva otvorené.

Nemecké automobilky sa obávajú reakcie Číny

Ako Čína na trvalé zavedenie ciel zareaguje, zatiaľ nie je jasné. Vláda v Pekingu obviňuje EÚ z protekcionizmu a v minulosti pohrozila najmä zvýšenými clami na dovoz spaľovacích motorov s veľkým objemom z EÚ do Číny. Tým by boli obzvlášť zasiahnutí nemeckí výrobcovia automobilov. Volkswagen je pritom významným investorom a a zamestnávateľom aj na Slovensku.

Ako možné odvetné opatrenia začala Čína zvažovať aj zavedenie dodatočných ciel na dovoz bravčového mäsa a mliečnych výrobkov.

Pre nemecký priemysel je obchodná vojna veľkou témou, pretože Čína je najväčším automobilovým trhom na svete. Navyše, nemecké automobilky ako VW, Mercedes či BMW v krajine nevyrábajú len vozidlá určené pre čínsky trh, ale aj na export.

V dôsledku ciel rastie nielen riziko vzájomného obchodného konfliktu Bruselu s Čínou, no zároveň zdražejú elektromobily pre motoristov. To môže ešte viac spomaliť rozvoj elektromobility. Podľa názoru Európskej komisie sú však protiargumenty výsledkom zameriavania sa na krátkodobé a strednodobé výsledky automobilových výrobcov. Na zreteli treba mať podľa úradníkov z Bruselu dlhodobé prežitie tradičného európskeho automobilového priemyslu.

Zdroj: Tagesschau.de