Ak sa európske značky doteraz utešovali, že ich produkty nemôžu čínske automobily ohroziť napríklad aj kvôli ich nízkym bezpečnostným štandardom, majú smolu. Kedysi to možno platilo a vozidlá ako Jiangling Landwind, Brilliance BS6 a nedávno dokonca Great Wall Steed 5 v testoch Global NCAP skutočne na celej čiare pohoreli.
V posledných rokoch sa však výsledky dramaticky menia a dokazujú to i aktuálne modely spomínaného koncernu Great Wall v najnovších nárazových skúškach Euro NCAP.
Ochrana dospelých
Celkovo 91 percent bodov za ochranu dospelých cestujúcich pre WAY a 92 percent pre model ORA. Pritom pri pohľade na detailné výsledky by ste v prípade nehody asi chceli sedieť skôr vo väčšom SUV. Vo všetkých sledovaných disciplínach totiž Coffee 01 dosiahlo špičkové výsledky a komisári mali šancu penalizovať ho len za dve veci. Po nárazoch sa pootvorilo veko batožinového priestoru a predná časť nie je dostatočné mäkká, aby mohla pohltiť časť energie druhého auta pri čelnej zrážke.
Snímače figurín v elektromobile Funky Cat naopak zaznamenali pri náraze na deformovateľnú bariéru (hrudník vodiča) i pevnú stenu (hrudník spolujazdca na zadnom sedadle) o niečo vyššie čísla, stále však išlo o hraničné hodnoty a priestor pre posádku vždy ostal stabilný. A to aj pri náročných bočných stretoch s stĺpom.
Ochrana detí
Pokiaľ ide o bezpečnosť detí, SUV nemohlo pri samotných nárazoch získať viac bodov. Prečo má potom skóre „len“ 87 percent? Odpoveď je jednoduchá. Coffee 01 nemá systém Isofix vpredu na sedadle spolujazdca a vzadu uprostred, inak ale Euro NCAP konštatuje, že „všetky typy zádržných zariadení, pre ktoré je tento model navrhnutý, bolo možné nainštalovať správne“.
Elektrický hatchback v rovnakej disciplíne niečo stratil, a preto dosiahol 83 percent bodov. Dôvodom je hraničná hodnota nameraná na hlave figuríny imitujúcej 6-ročné dieťa pri čelnom náraze, komisári v každom prípade skonštatovali, že inak je ochrana ostatných kritických oblastí tela dobrá alebo primeraná.
Ochrana chodcov
ORA Funky Cat – 74 percent bodov, Way Coffee 01 – 79 percent bodov. Pri ochrane chodcov obvykle odchýlky od normálu nečakáme, väčšie SUV však jednu ponúka. Ak keď niektoré časti prednej kapoty nie sú pri potenciálnom kontakte s hlavou chodca či cyklistu príliš bezpečné, predné stĺpiky prekvapivo neskončili v najhoršej, teda červenej zóne.
Obe autá naopak zaváhali pri detekcii chodca pri cúvaní a ORA navyše nebola schopná stopercentne zaregistrovať cyklistu križujúceho kolmo jej dráhu, tak aj preto získala o 5 percent bodov menej.
Asistenčné systémy
Obe čínske autá opäť získali veľmi vysoké hodnotenie. WAY 94 percent a ORA 93 percent. Kým SUV zvládlo prakticky všetky testy na výbornú a v čiastkových výsledkoch prichádzalo len o drobné desatiny bodov, Funky Cat párkrát zaváhalo pri skúškach autonómneho brzdenia – z čísel je ale zrejmé, že sa ORA ani raz nedostala do vážnej krízovej situácie.
zdroj: Euro NCAP