Ak sa pýtate, prečo sa venujeme ázijskej exotike, odpoveď nájdete už v titulke. Nový Dongfeng M-Hero 917 skutočne mieri do Európy. Momentálne prebieha jeho homologizácia, ktorá by mala byť hotová vo februári a ako prví budú mať možnosť kúpiť si ho nielen motoristi v Nemecku, Francúzku, Nórsku a Švédsku, ale dokonca i v ČR a na Slovensku!

Kým doma je tento model predávaný od augusta minulého roka pod značkou Mengshi patriacej pod krídla koncernu Dongfeng Motor, na starom kontinente bude nový offroad podľa všetkého dostupný ako M-Hero 917, respektíve MHero 917.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Výstup do skoro 4800 m n. m.

Aby automobilka podporila predaj novinky, vyrazila s ním na Kumukuli, najvyššie položenú púšť na svete, ktorá sa rozkladá v nadmorskej výške takmer 5000 metrov nad hladinou mora, pričom 917 sa podarilo vyšplhať do výšky až 4772 metrov.

Dongfeng nešpecifikoval, s ktorými verziami do hôr vyrazil, MHero 917 ale existuje v dvoch prevedeniach. Obe využívajú novú platformu Super s dvojitým lichobežníkovým zavesením vpredu i vzadu, vzduchovým odpružením AeroRide s aktívnym potláčaním náklonov v pozdĺžnom aj priečnom smere a adaptívne tlmiče.

Čínsky terény stroj dokáže vďaka pneumatickému systému meniť svetlú výšku v rozsahu od 230 do 335 milimetrov, ak má čisto elektrický pohon, prípadne od 221 do 326 milimetrov v prípade hybridného variantu. Brzdy pre Dongfeng potom dodalo Brembo, pričom vpredu pracujú až šesťpiestikové strmene.

Po aktivácii terénneho režimu MHero zvládne vodné brody s hĺbkou 900 milimetrov a nezľakne sa ani náročného terénu. V zodvihnutej polohe má predný nájazdový uhol 36,8 stupňa, zadný má 37,5 stupňa a prechodový uhol 27,9 stupňa.

High-tech do terénu

Tým však jeho výbava mimo spevnené cesty zďaleka nekončí. Okrem obligátneho pohonu 4x4 má 917 tiež riadenie všetkých štyroch kolies. Tie zadné je možné natočiť v neobvykle veľkom uhle až 10,6 stupňa, takže auto sa vďaka tomu dokáže pohybovať diagonálne, takzvaný krabím „krokom“.

Vodičovi pri prekonávaní prekážok pomôžu elektronicky ovládané 100-percentné uzávierky predného i zadného diferenciálu a navyše je tu dokonca aj virtuálna 100-percentná uzávierka stredového diferenciálu, ktorá zladí otáčky kolies prednej a zadnej nápravy.

Asi preto neprekvapuje, že MHero podľa tvorcov zvládne 100-percentné stúpanie, teda 45-stupňový uhol, a aby ste pri offroade neboli „slepí“, pomôže vám kamerový systém, ktorý vám „spriehľadní“ podvozok, takže vidíte, čo sa deje pod kolesami. A keď ani to nepomôže, máte k dispozícii celkovo štyri ťažné oká a za príplatok i elektrický navijak T-Max schopný potiahnuť 5,6 tony.

O pohon MHero 917 sa v čisto elektrickej verzii starajú štyri samostatné elektromotory s kombinovaným výkonom 800 kW, teda 1088 koní a maximálnym krútiacim momentom 1400 newtonmetrov. Len pre zaujímavosť... s redukčnými prevodovkami dostanete na kolesách 16 200 Nm.

O zásobovanie elektrickou energiou sa starajú batériové články firmy CATL s využiteľnou kapacitou až 142,7 kilowatthodiny, háčik je ale v tom, že aj kvôli nim má vozidlo pohotovostnú hmotnosť až 3239 kg. Masívny výkon na úrovni Veyronu však zjavne dokáže ohýbať fyziku, takže ťažký offroad dokáže navzdory mase vystreliť z miesta na stovku za 4,2 sekundy. O to viac by mohli vodiča potešiť už spomínané brzdy Brembo.

Dongfeng hovorí, že podľa domácej metodiky CLTC stačí uvedená kapacita na dojazd 505 kilometrov, čo by pri prepočte na WLTP malo vychádzať okolo 390 až 400 km. Že by sa vám 917 pozdávala, ak by bola schopná zvládať dlhšie trasy? Aj na to má automobilka odpoveď.

Aj so spaľovacím motorom

Druhou verziou je MHero s trojicou elektromotorov so systémovým výkonom 600 kW, teda 816 koní, krútiacim momentom 1050 Nm (na kolesách 11 592 Nm), ktorý má síce výrazne menšiu trakčnú batériu s kapacitou 65,8 kWh, ale súčasne je na palube 1,5-litrové štvorvalcové turbo s výkonom 197 koní.

Spaľovacia pohonná jednotka priame spojenie s kolesami nemá. Jej úlohou je v spojení s generátorom dobíjať akumulátory, prípade prenášať elektrinu priamo na motory a k dispozícii má až 84-litrovú benzínovú nádrž. Podľa výrobcu to stačí na dojazd 1026 km podľa CLTC, teda necelých 800 kilometrov podľa metodiky WLTP.

Pochopiteľne aj batériu hybridu môžete pripojiť do zásuvky a na dostatočne výkonnej nabíjačke ju z 30 na 80 percent dostanete za 37 minúť. V prípade čisto elektrickej verzie bude nabíjanie trvať v rovnakom rozsahu kapacity 47 minút.

Len pre zaujímavosť. Benzín-elektrický model nie je zásadne ľahší. Podľa výrobcu má pohotovostnú hmotnosť 3130 kg a z 0 na 100 km/h akceleruje za rovných 6 sekúnd. Už to je slušná dynamika a to sme ešte nenapísali, že máte pred sebou päť metrov dlhý, viac ako dva metre široký a skoro dva metre vysoký tank (má presne 4987 x 2080 x 1935 mm) s rázvorom 2950 milimetrov.

A asi by sme mali dodať, že mimoriadne bohato vybavený tank. MHero má v základne kompletne diódové svetlá, elektricky nastaviteľný volant, čalúnenie pravou kožou Nappa a žiadnemu elektricky nastaviteľnému sedadlu nechýba vyhrievanie, ventilácia i masáž.  

Do šestnástich reproduktorov hrá Dynaudio Confidene, vzduch do ventilačného systému púšťa cez antibakteriálne a antialergénne filtre dvojzónová klimatizácia a vodič má k dispozícii head-up displej, hlasové ovládanie i digitálne kľúče. Za volantom potom pracuje 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, v strede je 15,6-palcová dotyková obrazovka a vlastný 12,3-palcový displej má pred sebou aj spolujazdec.

Posádka má potom po ruke wi-fi hot spot, päť konektorov USB a USB C, dokonca 220-voltovú zásuvku s príkonom až 2,2 kW, bluetooth, skrátka... čo vás len napadne. Menej obvyklé sú elektricky výsuvné nášľapy pod prahmi s diódovým osvetlením, príplatkový simulovaný zvuk výfuku, ktoré zabezpečujú externé reproduktory v zadnej časti alebo 60-wattová diódová rampa s dosahom 400 metrov, namontovaná na strešnom nosiči s nosnosťou 100 kg. Nevídanou vecou je tiež elektrický dron Puzhou S400 s kamerovým systémom, ktorý nájdete v zozname originálneho príslušenstva, naopak terénne pneumatiky Pirelli Scorpion s rozmerom 275/65 R20 sú aspoň na domácom trhu štandard.

A cena? Benzín-elektrický Dongfeng MHero 917 stojí 637 700 jüanov, v prepočte 82 700 eur, čisto batériový model potom v základe vychádza na 679 700 jüanov, inak povedané približne 88 200 eur. Mimochodom, prvé kusy by mohli byť na Slovensku už koncom jari, ich cenu však zatiaľ nepoznáme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 22 obrázkov

zdroj: Dongfeng