Hoci nám na dvere klope hospodárska kríza v súvislosti s dianím na Ukrajine, svet sa stále ešte nespämatal z kolapsu dodávateľských reťazcov tesne po prekonaní globálnej pandémie. Rozkývaný dopyt, výpadky pracovnej sily, rastúce ceny – to všetko sa premietlo do situácie v našej ekonomike. Výsledok? Hoci sa dostupnosť polovodičov v celkovej miere zlepšuje, čípová kríza môže obmedzovať dodávky nových áut ešte roky, predpovedá člen predstavenstva a riaditeľ nákupu automobilky Škoda Karsten Schnake.
Zástupca skupiny VW očakáva, že problémy na trhu s čipmi pretrvajú a prenesú sa do ďalších rokov. „Dostupnosť čipov je značne obmedzená a pravdepodobne to tak aj zostane niekoľko najbližších rokov,“ uviedol Schnake s tým, že sklady u subdodávateľov sú prázdne, takže akékoľvek narušenie výroby týchto súčiastok okamžite pocítia automobilky i celý svetový trh.
Čoraz častejšie sa objavujú varovania pred pokračujúcim nedostatkom polovodičov aj po roku 2023. Podľa poradenskej spoločnosti Alix Partners sa musia automobilky pripraviť na to, že ich nedostatok bude ešte aj v roku 2024 spomaľovať výrobu nových áut. „Každý, kto očakáva skoršie uvoľnenie situácie už v budúcom roku, prehliada skutočnosť, že dopyt po čipoch potrebných na výrobu jedného vozidla sa ešte zvýši,“ zdôraznil Fabian Piontek z Alix Partners.
Firmy reagujú na nedostatok čipov a oznamujú nové iniciatívy. Nemecký Bosch investuje do výroby polovodičov tri miliardy eur, a to do roku 2026 – súčasťou tohto záväzkú sú vývojové centrá i produkcia súčiastok priamo v Nemecku, čo by malo znížiť závislosť Európy na dodávkach z Ázie. Samotný Volkswagen nedávno oznámil partnerstvo s európskym výrobom STMicroelectronics. Dohodli sa na spoločnom vývoji čipov pre automobily. Prvé výsledky kooperácie tohto typu sa však dajú očakávať skôr v strednodobom, respektíve až dlhodobom horizonte niekoľkých rokov.
zdroj: Handelsblatt