Nepochybujeme o tom, že by mnohým vodičom dotykové displeje v autách vôbec nechýbali. Tieto systémy dnes preberajú ovládanie od hardwarových tlačidiel do tej miery, že je nutné – nezriedka kvôli nastaveniu aj tých najčastejšie používaných funkcií – otvárať rôzne podmenu a zdržovať sa pritom dlhé sekundy zízaním na obrazovku a triafaním sa na virtuálny prepínač. Horšie však je, keď vám tento koncept vyhovuje, objednáte si ho a automobilka vám ho jednoducho nedodá.
Presne to sa teraz deje v BMW, ktoré minulý týždeň muselo prestať montovať do svojich nových áut dotykové displeje kvôli nedostatku čipov. Na tento fakt najskôr upozornil na stránke Bimmerfest jeden z jej zakladateľov s kontaktmi do zákulisia nemeckého výrobcu. Túto informáciu začali následne preberať ďalšie významné média, overovať ich a BMW muselo s pravdou von. Skutočne sa to deje a zdá sa, že ide o globálne rozhodnutie a netýka sa len zákazníkov v Spojených štátoch.
Firma jednoducho nechcela zastaviť výrobu a kvôli tomu urobila vyššie spomínaný kompromis. Týka sa BMW radu 3 (G20), štvorky vo všetkých troch karosárskych verziách, teda kupé (G22), kabrioletu (G23) a Gran Coupé (G26) s výnimkou elektrickej verzie i4.
To isté platí tiež pre roadster Z4 (G29) a všetkých troch veľkých SUV, inak povedané modelu BMW X5 (G05), X6 (G06) a rovnako v súčasnosti najväčšieho auta tohto typu, BMW X7 s interným typovým označením G07.
Späť k ovládaču iDrive
Odstránenie dotykovej obrazovky znamená, že sa inkriminované autá vrátia tak trochu v čase. Ich multimediálny systém síce bude možné ovládať hlasom, ale hlavnú úlohu na seba prevezme známy otočný ovládač iDrive. V zozname výbavy všetkých postihnutých vozidiel sa objaví kód 6UY, pod ktorým sa ukrýva položka „Odstránenie dotykovej obrazovky“.
Čo sa týka samotnej funkčnosti auta, zákazník práve s výnimkou dotykového ovládania nepríde inak o nič dôležité. Informačný a zábavný systém ostáva bez zmien a netýka sa ani kompatibility s mobilnými telefónmi. Apple CarPlay i Android Auto budú normálne fungovať ďalej.
Pred odovzdaním auta zákazníkovi bude musieť software prejsť aktualizáciou, ktorá bude k dispozícii od 11. novembra. Dokedy bude tento stav trvať, zatiaľ nikto netuší, predajcovia BMW však budú povinní informovať zákazníkov o tomto obmedzení a nepochybne bude zaujímavé sledovať, či díleri v Európe poskytnú klientom zľavu v prípade už objednaných áut s dotykovým ovládaním tak, ako sa práve deje v USA. Ide o čiastku 500 dolárov, teda v prepočte 432 eur.
zdroj: Bimmerfest