Nový hybridný pohon od Horse Powertrain je kompaktný a modulárny. V jednom celku spája spaľovací motor, elektromotor a prevodovku. Najväčšou výhodou tejto technológie je, že sa dá namontovať priamo na miesto pôvodného elektromotora v batériovom aute, bez nutnosti veľkých zásahov do platformy či výrobných liniek. Automobilky tak môžu rýchlo reagovať na meniaci sa dopyt a ponúknuť hybridné verzie tam, kde čisté elektromobily narážajú na limity infraštruktúry alebo záujmu zákazníkov.

Flexibilita pre každý trh

Zaujímavosťou je, že nový motor zvláda nielen benzín, ale poradí si tiež s bioetanolom, metanolom či syntetickými palivami. To dáva automobilkám obrovskú flexibilitu a možnosť prispôsobiť sa rôznym trhom a ekologickým požiadavkám. Pohon môže fungovať ako klasický paralelný hybrid, kde spaľovací agregát i elektromotor poháňajú kolesá, alebo ako range extender, keď spaľovací motor vyrába elektrinu pre batérie. Podľa Horse Powertrain by mala byť integrácia systému do existujúcich BEV platforiem jednoduchá. Výrobca nezabudol ani na moderné technológie, takže systém pracuje aj s 800-V architektúrou.

Jedným z najzaujímavejších aspektov novej techniky je, že otvára dvere aj pre staršie elektromobily s opotrebovanými batériami. Podľa WardsAuto systém Horse Powertrain umožňuje potenciálnu montáž do elektromobilu, ktorý má akumulátory na konci životnosti.

Jednoduchá inštalácia a minimálne zásahy do platformy?

Nová jednotka je navrhnutá tak, aby sa dala namontovať do existujúceho priestoru po elektromotore v batériovom vozidle. Nový pohon sa montuje priamo na pomocný rám a podľa dostupných informácií vyžaduje len minimálne úpravy – nie je potrebné zásadné prepracovanie vozidla ani výrobných liniek. Toto výrazne uľahčuje a zlacňuje proces pre automobilky aj servisné siete.

Otázkou akurát je, ako bude prebiehať inštalácia palivového systému, respektíve montáž nádrže. Ide totiž o dosť podstatnú zmenu, takže automobilka by v takom pripade mala s upraveným modelom absolvovať nové kolo nárazových testov. Inak povedané... dodatočná montáž spaľovacieho motora do elektromobilu nie je taký triviálny zásah do konštrukcie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Nehovoriac o nutnosti zladiť elektroniku novej jednotky s pôvodnou elektronikou batériového auta.

Prečo sa automobilky vracajú k hybridom?

Odpoveď je relatívne jednoduchá: realita trhu a infraštruktúry. Predaje čisto elektrických áut nejdú tak dobre, ako výrobcovia dúfali, zákazníci v mnohých regiónoch stále preferujú hybridy alebo spaľovacie autá, najmä kvôli obmedzenej nabíjacej sieti, vysokej cene elektromobilov či obavám z dojazdu. CEO Horse Powertrain, Matias Giannini, to vystihol presne: „Viac než dekádu to vyzeralo, že batériové elektromobily sú jedinou cestou k uhlíkovej neutralite a automobilky podľa toho plánovali. Teraz sa však presúvame k technologicky neutrálnejšiemu svetu, kde každý trh hľadá vlastnú cestu k udržateľnej mobilite.“

Horse Powertrain ukazuje, že ani automobilový priemysel sa neženie celý slepo do čisto elektrickej budúcnosti. Hybridný pohon, ktorý sa dá „doinštalovať“ do elektromobilu, je dôkazom, že spaľovací motor ešte nepatrí minulosti. Automobilky sa prispôsobujú realite trhu a dávajú zákazníkom na výber – a práve to môže byť v najbližších rokoch rozhodujúce.