Phaeton disponuje vzduchovým odpružením, ktorý podľa potreby a podľa vašich požiadaviek mení svetlú výšku a charakteristiku pruženia spolu s pohonom Quattro s medzinápravovým diferenciálom Torsen.
Exteriér vozidla pôsobí celkovo uhladeným dojmom a je proporčne výborne vyvážený. Kvôli zadným mohutným C stĺpikom skvele maskuje veľkosť a pôsobí až dynamicky. Vďaka relatívne konzervatívnemu dizajnu vyzerá aj po rokoch stále sviežo. Spredu si ho ľudia zvyknú mýliť s Passatom, no podľa mňa ho skôr nevedia identifikovať. Zozadu je však vďaka vertikálne uloženým LED svetlám a mimoriadne robustnou stavbou nezameniteľný. Značnú dynamiku mu pridávajú aj 4 chrómové koncovky výfuku dodatočne domontované z verzie 6,0 W12. Predné svetlomety tvoria 4 xenónové výbojky zvlášť pre tlmené a diaľkové svetlá. Na výkon reflektorov sa fakt nemôžem sťažovať. Pri ostrekovaní reflektorov sa trysky nespustia naraz ako pri bežných autách, vtedy totiž na cestu nevidíte nič, ale tu tryska očistí najprv ľavé a až potom pravé svetlo. To znamená, že stále vidíte na cestu. Šikovné. Osvetlenie zadnej EČV tvoria tiež 4 žiarovky. Phaeton má všetko dvojmo. Spätné zrkadlá sú, samozrejme, elektricky ovládané, vyhrievané a sklápateľné, obsahujú LED smerovky a spodné osvetlenie, ktoré svieti v noci pod nohy a samostmievacie zrkadlá. Celkový dizajn nenarúša ani anténa, ktorá je integrovaná v zadnom skle.
Prvé, čo vás po usadnutí do auta zaujme, sú sedačky. Hotové absolutórium! Plný elektrický servis, nastaviteľné v 18 smeroch, vyhrievané, odvetrávané a masážne. V lepších sedačkách som ozaj nesedel. Ďalšia vec je ticho vo vnútri, ktoré vládne počas jazdy. Dvojité sklá, dokonalé vytlmenie dverí a podbehov zaručuje ticho aj počas jazdy vysokými rýchlosťami. Aj keď to už znie ako klišé, ktoré ste počuli už miliónkrát, verte mi, že v tomto aute je to iný level. Jednoducho zabuchnete za sebou tie masívne dvere a ste úplne izolovaný od vonkajšieho ruchu. 4-zónová klimatizácia je výnimočná za príplatok aj dnes, no Phaeton ju ponúka už v štandardnej výbave. Aj keď používať slovo štandard v tejto cenovej relácii nie je asi to pravé.
V prístrojovej doske sú ukryté výduchy, ktoré sa otvoria len keď klimatizácia potrebuje interiér vychladiť. Ďalšia špecialita, ktorá bola navrhnutá pre pána Piecha. Ten bol totiž náchylný na prechladnutie a neznášal keď mu do tváre fúkal vzduch. Výduchy sú v podstate celú zimu zatvorené a pokiaľ ich cez menu klimatizácie neotvorím, ostanú zatvorené v podstate polovicu roka. To vytvára dokonalý drevený celok, ktorý sa ťahá od dverí cez celú prístrojovú dosku. Interiéru dominuje masívny multifunkčný 4-ramenný volant, cez ktorý si dokážete navoliť a skontrolovať všetko potrebné ako napríklad tempomat, palubný počítač, audio, vyhrievanie volantu až po vypnutie a zapnutie podsvietenia volantu. Volant je elektricky nastaviteľný s funkciou odtiahnutia po vybratí kľúča pre lepšie vystupovanie a nastupovanie. Pri pohľade pred seba máte k dispozícii celkom 6 budíkov so stredovým displejom, na ktorých sa zobrazujú rýchlosť, otáčky motora, stav paliva, teplota vody, teplota oleja a napätie v akumulátoroch. Áno, v akumulátoroch. Phaeton ich má dva. Zvlášť pre motor a zvlášť pre palubnú sieť. Prístrojová doska je plne funkčná a všetko je na svojom mieste. Všetky potrebné nastavenia si navolíte cez menu farebného displeja, ktorý, mimochodom, obsahuje navigáciu a TV tuner. O kvalite materiálov a úrovni spracovania sa ani nemusím zmieňovať.
Na každý kľúč je možné navoliť si iný profil. To znamená, že vozidlo rozozná, kto ho otvoril, a podľa toho nastaví sedačku, volant, spätné zrkadlá (vrátane vnútorného), klimatizáciu a audio. V interiéri je celkovo prebytok miesta v každom smere. Na predných aj zadných sedadlách sa sedí vyložene kráľovsky. O VIP súkromie sa vzadu starajú bočné slnečné clony a zadná elektrická roletka. Posed je relatívne vyšší ako v konkurenčnom BMW a Audi. Audio sústavu tvorí 10 reproduktorov o celkovom výkone 190W a CD menič na 6 diskov, ktorý je umiestnený v schránke pred spolujazdcom.
Phaeton disponuje vzduchovým odpružením, ktorý podľa potreby a podľa vašich požiadaviek mení svetlú výšku a charakteristiku pruženia spolu s pohonom Quattro s medzinápravovým diferenciálom Torsen. Na výber sú 4 úrovne pruženia od plavného Comfort až po športovo tvrdý Sport. V režime Comfort je jazda príjemne plavná a skvele filtruje nerovnosti. Pri jazde vo Phaetone prestanú tie naše rozbité cesty až tak vadiť. Výraznejšia rana sa ozve len pri prejazde priečnej nerovnosti, čo je asi typický problém vzduchových podvozkov. 99 % z celkovej prevádzky mám podvozok v komfortnom režime. Ani v režime Comfort sa podvozok výraznejšie nenakláňa a skvele drží stopu. V športovom režime podvozok výrazne stuhne a cítiť každú jednu nerovnosť na vozovke. Pri prejazde zákrutou sa auto takmer nenakláňa a vy máte pocit, že vás z auta vymrští aj so sedačkou. Pri navolení podvozku do režimu High sa podvozok zodvihne o 25 mm oproti štandardnej výške. Naopak pri jazde rýchlejšej ako 140 km/h sa podvozok zníži o 15 mm a stuhne aj keď je v režime Comfort pre lepšiu ovládateľnosť a nižší odpor vzduchu.
Pohotovostnou hmotnosťou je to skôr menší tank ako auto (2340 kg), to znamená, že je to potrebné mať stále na pamäti. Mám na mysli brzdy a vrhanie do zákrut. Aj keď zákruty na svoju hmotnosť zvláda prekvapivo svižne a dovolí vám viac ako by ste čakali, ale je potrebné naučiť sa jazdiť s tak ťažkým autom. Jazda po diaľnici je aj vo veľmi vysokých rýchlostiach úplne pokojná a rýchlosť vnímate veľmi skreslene.
Motor je vidlicový šesťvalec 3,0 TDI s uhlom rozovretia valcov 90° a vstrekovaním Common-Rail známy prevažne z modelov Audi spriahnutý s automatom Tiptronic od výrobcu ZF. Motor disponuje výkonom 165 kW a 450 Nm. Výkon je na hmotnosť vozidla dostačujúci. Pre väčšiu silu a lepšiu spotrebu som nechal upraviť riadiacu jednotku motora na 207 kW a 553 Nm. S týmto výkonom je auto podstatne živšie. Z 0 na 100 zvládne za 6 sekúnd a nie je problém dosiahnuť rýchlosť 250km/h. Teraz sa už dá hovoriť o celkom dynamickom zvezení. 6-stupňový automat Tiptronic si s motorom skvele rozumie a nemám k nemu výhrady. Kombinovaná dlhodobá spotreba sa drží na 9,8 l/100km.
Phaeton je z môjho pohľadu veľmi nedocenené a zároveň výnimočné auto. Stretnúť Phaeton na ceste je v podstate sviatok. Vo veľa vlastnostiach dokáže svojich konkurentov schovať do vrecka. Jediný problém je znak na kapote, ktorý podľa mnohých nepristane luxusnému autu.