Ak máme veriť vešteckému oku francúzskych dizajnérov, obyčajné crossovery či tradičné SUV sú mŕtve. Namiesto nich by sme mali v budúcnosti očakávať viac zodvihnutých áut so splývajúcou zadnou časťou strechy, ktorým by sme normálne hovorili liftback, ale ich podvozok a niekedy i riešenie batožinového priestoru budú proti.
Kryštalickým príkladom je aj nový Citroën C4 X/ë-C4 X, ktorý je odvodený zo štandardného krátkeho modelu C4/ë-C4. Novinka sa na prvý pohľad tvári, že do jej kufra bez problémov naložíte aj chladničku, v skutočnosti sa však otvára len krátka plechová časť a zadné okno ostáva na mieste. Inak povedané, je to crossover sedan vyvinutý z crossover hatchbacku.
Predĺženie zadnej časti znamená, že sa toho pre vás v interiéri v porovnaní so štandardnou C4 veľa nezmení, pár pozitívnych zmien ale táto karosárska mutácia zákazníkom prináša. V prvom rade zväčšenie základného objemu batožinového priestoru z 380 na 510 litrov, akurát prekonanie nakladacej hrany vo výške 745 mm nebude jednoduché. Aký je maximálny objem kufra, netušíme, Citroën akurát hovorí, že sklopiť môžete operadlá zadných sedadiel aj v modeli X.
Zlepšil sa tiež koeficient aerodynamického odporu Cd na 0,29, akurát nemáme veľmi s čím porovnávať, keďže sa Francúzi hodnotou základného modelu veľmi nechvália.
Keďže X je postavené na známych základoch, teda platforme CMP, jeho rázvor sa nemení. Auto má rovnakých 2670 mm ako C4, akurát celková dĺžka narástla zo 4360 na 4600 milimetrov a novinka tým pádom len o 20 centimetrov zaostáva za Citroënom C5 X.
Pod prednou kapotou nájdete tiež len známu techniku. Konkrétne preplňovaný benzínový trojvalec PureTech s objemom 1,2 litra, ktorý bude dostupný s výkonom 74 kW (101 koní) a 205 Nm alebo 96 kW (131 koní) a 230 Nm. Na rozdiel od krátkej verzie by však v sedane nemal byť silnejší motor dostupný so šesťstupňovým manuálom ale len osemstupňovým automatom.
Automat má byť tiež jedinou voľbou v spojení s naftovým štvorvalcom 1.5 BlueHDi, ktorý bude dostupný len na niektorých trhoch a výlučne v silnejšom prevedení s maximálnym výkonom 131 koní a najvyšším krútiacim momentom 300 Nm.
Písmeno „ë“ naznačuje, že aj C4 X bude v predaji ako elektromobil, pričom na niektorých európskych trhoch sa bude predávať len tento model. Opäť dostane jeden elektromotor s výkonom 136 koní a krútiacim momentom 260 Nm a k tomu lítiovo-iónové akumulátory s kapacitou 50 kWh, ktoré majú zabezpečiť dojazd podľa normy WLTP 360 kilometrov (o 3 km viac ako ë-C4).
Nové modely C4 X a ë-C4 X sa budú vyrábať len v Európe, presnejšie povedané v španielskej továrni Stellantis Villaverde neďaleko Madridu. Predaj oboch áut začne na jeseň tohto roka a niekedy v tom istom termíne vám budeme môcť prezradiť aj ceny.
zdroj: Citroen