Projekt oživujúci Citroën 2CV je zatiaľ v rannej fáze, ale podľa vysokopostaveného zdroja z automobilky vo vývojových dielňach skutočne začali predbežné konštrukčné práce na nástupcovi vozidla, ktoré je široko uznávané za mobilizáciu povojnového Francúzska a vyrábalo sa neuveriteľných 42 rokov! S odvolaním na svojich informátorov tvrdí britský týždenník Autocar.
Ak je to skutočne pravdivá informácia, novinka signalizuje významnú zmenu názoru Citroënu, ktorý návrat modelu 2CV opakovane vytrvalo popieral. Automobilka ešte pred dvoma rokmi predstavila radikálny koncept Oli, ktorý naznačoval, že retro nie je na programe dňa a premietol sa okrem iného aj do nových modelov C3 a ë-C3.
Za všetko môže Renault
Neoficiálne zmenilo vedenie Citroënu názor na retro aj kvôli elektrickému Renaultu 5 E-Tech s úvodnou cenovkou 27 500 eur, ktorý sa stal vo Francúzsku hneď od počiatku ohromným hitom. Doma si ho v priebehu decembra kúpilo 9973 zákazníkov, kým lacnejšiemu Citroënu ë-C3 s cenou od 22 990 eur dalo prednosť len 1721 motoristov.
K tomu by sme mohli dodať, že francúzska vláda v novembri obmedzila dotácie na elektromobily, čo viedlo k prepadu ich predajov za december až o 21 percent, ale neuveriteľný úspech „päťky“ pomohol Renault zvýšiť podiel na francúzskom trhu s batériovými vozidlami zo 16,3 na 23,2 percenta.
Medzi Ami a C3
Kým nový Renault 5 vyzerá ako prirodzený následník pôvodnej „päťky“, v prípade Citroënu má byť vývoj dizajnu novinky trochu iný. Má totiž viac odrážať klasické tvary 2CV, alebo inak povedané, má byť výrazne viac retro.
Chystaný model má vyplniť medzeru medzi miniatúrnym modelom Ami, ktorý je tiež čiastočne inšpirovaný Kačicou a spomínaným Citroënom C3/ë-C3.
Smart Car pod kabátom
Kľúčovým faktorom následníka 2CV má byť v prvom rade cenová dostupnosť a jednoduchosť, skrátka ako tomu bolo aj po druhej svetovej vojne. Toto zadanie má zaujímavú paralelu s dnešnou dobou, pretože prechod na drahé elektromobily, nárast cien energií a materiálov spôsobil, že sa autá stávajú pre bežných občanov stále nedostupnejšie.
Nové 2CV by to malo zmeniť, a aby boli náklady na vývoj i výsledná cena čo najnižšia, Citroën zrejme využije úspornú platformu Smart Car koncernu Stellantis, ktorá sa ukrýva aj pod karosériou modelu C3, Fiatu Grande Panda či Opelu Frontera. A z toho vyplýva pozoruhodná výhoda. Francúzi nepochybne budú chcieť prísť s elektrickým pohonom, aby mohli konkurovať Renautu 5 i chystanému a ešte menšiemu Twingu. Zároveň by ale mohli pod kapotu namontovať aj spaľovací motor či hybrid, aby sa so základnou cenou dostali ešte o pár tisíc eur nižšie.
Šéf Citroënu, Thierry Koskas, nedávno v rozhovore priznal, že trakčná batéria predstavuje v prípade elektromobilu približne 40 percent celkových nákladov na takéto vozidlo. A kedy novodobé 2CV dorazí?
Ak sa nič nezadrhne, pri štvorročnom vývojovom cykle by nástupca mohol byť predstavený a uvedený na trh v roku 2028, teda rovných 80 rokov po premiére pôvodného auta.
zdroj: Autocar