Je nepopierateľné, že ruka v ruke s vyššou životnou úrovňou obyvateľstva stúpa aj kúpyschopnosť. V tom dôsledku si ľudia môžu dovoliť vlastniť viacero áut. V mnohých častiach Slovenska tento trend ešte nie je rozšírený, no v Bratislave jazdí väčšina áut veľmi slabo obsadených. Na základe spomínaného výskumu možno usúdiť, že na Slovensku sa v aute vezú priemerne dvaja ľudia. „Najhoršie“, aj keď asi skôr najlepšie, na tom sú naši západní susedia, v Rakúsku sa v automobile priemerne vezie len 1,1 ľudí, čo je suverénne najnižšie číslo z celého prieskumu. Treba podotknúť, že slovenskí cestujúci sa v aute v porovnaní so susednými štátmi „tlačia“ najviac. Pre zaujímavosť prikladám obrázok, kde si môžete prezrieť graf s výsledkami výskumu.
Tieto čísla možno niekoho z vás prekvapia. No je už desaťročia zrejmé, že autá nie sú v EÚ v priemere obsadené ani na 1,5 osoby.
Ako to v trhovej ekonomike býva, na každý problém resp. dopyt, existuje ponuka. Ináč tomu nie je ani v automobilovom priemysle. V dnešnom článku sa budem venovať viacerým zaujímavým automobilom, začnem tými najekologickejšími a pomaly sa prepracujem až k najzábavnejším.
Volkswagen 1-Litre Car - efektívny, no drahý automobil
Wolfsburgská automobilka už dlho sníva o produkčnom automobile, ktorý by spotreboval prinajhoršom jeden liter paliva na sto kilometrov. Snahy automobilky o navrhnutie a skonštruovanie takéhoto automobilu siahajú ďaleko pred rok 2002, kedy VW predstavil prvú podobu vytúženého úsporného automobilu, Volkswagen 1L. V porovnaní s neskorším modelom pôsobil tento ešte veľmi staromódne a konvenčne, no treba podotknúť, že mu jeho karoséria zaručovala až o polovicu menší odpor vzduchu, ako tomu je pri bežných automobiloch. Auto je takmer celé zostavené z odľahčených, no pevných materiálov, ako je napríklad hliník, titán alebo kevlar. Pohyb vozidla zaručuje jedno-valcový motor s objemom 0,3 L , ktorý produkuje výkon 6,3 kW. Maximálna rýchlosť sa pohybuje niekde na úrovni 120 km/h, zatiaľ čo na jednu nádrž vozidlo prejde až 650 kilometrov. Aby som nezabudol, vozidlo vážilo len 290 kilogramov. Rozdiel medzi modelom z roku 2002 a 2009 je absolútne priepastný. Auto dostalo krajší dizajn, no predovšetkým nový motor s objemom 0,8 litra. Samozrejme, motor stále spaľuje naftu, no dostal turbo a elektrického pomocníka. Maximálny výkon spaľovacieho motora sa pohybuje na hladine 29 kW, približne 39 koní, zatiaľ čo elektrický motor vrcholí na hodnote 10 kW, čo predstavuje 13,4 koní. Automobil ponúka dva režimy jazdy, športový a „eco“ pričom auto sa v režime „šport“ rozbehne takmer až na rýchlosť 160 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 kilometrov za 14,3 sekundy nie je ničím ohromujúce, no pri tak vysokej efektivite a nenáročnosti automobilu je to stále dobrá hodnota. V roku 2011 VW predstavil ďalší evolučný krok, ktorý dostal 7-stupňovú DSG prevodovku a bol schopný prejsť v čisto elektrickom režime 35 kilometrov. Produkčná verzia automobilu bola predstavená v roku 2013 na Ženevskom autosalóne. Model XL1 sa svojimi rozmermi dá prirovnať k VW Polo, no je o veľa nižší. Srdcom automobilu je stále rovnaký 0,8-litrový dízlový motor, ktorý si údajne bez pomoci elektro-motora vypýta na sto kilometrov len dva litre nafty. Ak sa však pridá aj elektrický motor s výkonom 20kW (27 koní), spotreba automobilu klesne na magických 0,9 litra na sto kilometrov. Podľa dostupných informácií je produkčná verzia automobilu schopná prejsť v najúspornejšom, výsostne elektrickom, režime až 50 kilometrov. Volkswagen vyrobí celkovo 250 vozidiel tohto typu. Za zmienku stojí, že tento automobil je ako jeden z mála koncernových dostupný len s pohonom zadných kolies. Najväčším problémom auta, ako to už býva, je jeho cena, ktorá sa pohybuje v astronomických výškach - ak chcete vlastniť XL1, musíte si prichystať prinajmenšom 111 000 eur.
Nissan Pivo 3 - bližšie k realite
Toto malé autíčku má za sebou tiež dlhoročný vývoj, no keďže je súčasná verzia natoľko odlišná od predchádzajúcich, nemá zmysel sa im príliš venovať. Len by som spomenul, že Nissan Pivo 1 a Pivo 2 mali otáčajúcu sa kabínu, ktorá znamenala, že pri parkovaní alebo inej, často náročnej J, činnosti nebolo nikdy potrebné cúvať, pretože sa kabín natočila do smeru, ktorý práve šoférovi vyhovoval. Podľa slov Nissanu už Pivo 3 nemá byť len výstavným automobilom, ale má sa čo najviac priblížiť reálnemu elektrickému vozidlu, ktoré je pripravené na produkciu. Automobilka dokonca verí, že ich elektrické „vozítko“ je veľmi blízke budúcnosti dopravy v mestách. Toto tvrdenie dokazuje aj veľmi zaujímavou funkciou automatického parkovania a dobíjania. Na špeciálnych parkoviskách bude Pivo schopné nájsť si miesto samostatne a začať sa automaticky nabíjať. Keď ho šofér bude opäť potrebovať, privolá ho svojim smartfónom a autíčko si ho samé nájde. V aute by sa mali pohodlne odviesť traja pasažieri. Pohon vozidla by ste pod kapotou nenašli, motory sú skryté priamo v kolesách. K futuristickému dojmu z automobilu prispieva tak isto minimalistický interiér s veľkým displejom a dvomi monitormi, ktoré nahrádzajú konvenčné spätná zrkadlá. Bohužiaľ, napriek prehláseniu, že auto sa má podobať na skutočnú, produkčnú verziu, Nissan nezverejnil žiadne ďalšie detaily o dojazde alebo výkone motorov.
Suzuki PIXY - vozidlo pre lenivých J
Toyota už dávnejšie predstavila koncept i-REAL, ktorý stelesňuje vyslovene individuálny dopravný prostriedok. I-REAL je v podstate kreslo, ktoré je schopné agilného pohybu po meste. Inžinieri v Suzuki koncept takéhoto vozidla dotiahli ešte trošku ďalej a v roku 2007 predstavili PIXY - vozidlo pre jednu osobu. V dnešnej dobe je samozrejmosťou, že vozidielko je poháňané kompletne elektrickou energiou. Čo je však na PIXY skutočne zaujímavé je to, že je možné zasunúť ho do väčšieho automobilu, Suzuki SSC, a vytvoriť tak dvoj-miestne vozidlo schopné prekonávať väčšie vzdialenosti ako samotné PIXY. V Suzuki sa vyjadrili, že prídu s modelom SSF, ktorý bude predstavovať športový automobil schopný poňať PIXY a dokonca aj s modelom SSJ, rýchločlnom značky Suzuki.
Toyota i-ROAD - najlepšia voľba do mesta ?
Zoznam ekologických miniáut v dnešnom článku zakončí i-Road, Toyota na troch kolesách, ktorá sa je schopná nakláňať ako skúter. Musím sa priznať, že som veľkým fanúšikom tohto projektu, pretože mi príde skutočne nádejný. Toyota túto malú trojkolku už dnes vo veľkom testuje. I-ROAD je veľmi obratné auto. Tento fakt umožňuje nakláňanie do zákrut, inšpirované motorkármi, ako aj otočné zadné koleso. Stupeň náklonu je automaticky prepočítavaný a upravovaný počítačom. Nespornou výhodou tejto Toyoty je aj fakt, že je veľmi útla a potrebuje len málo priestoru na parkovanie a manévrovanie. V interiéri sa dá nájsť veľa dielov z Toyoty Yaris. Automobilka zaručuje bezpečné správanie vozidla nielen na rovnom povrchu, ale aj na nerovnostiach a svahoch. Malá trojkolka je poháňaná dvomi elektrickými motormi, je schopná vyvinúť rýchlosť 45 km/h a jej dojazd predstavuje 30 až 40 kilometrov.
Mercedes F 300 Life Jet - spoločník na voľný čas
Dosť bolo ekológie a úspory paliva, nasledujúce dvoj-miestne vozidlá budú vynikať skôr svojou dynamikou, ako úspornosťou. Prvým z nich je Mercedes F 300 Life Jet, modelový automobil, ktorý sa do výroby nikdy nedostal. Cieľom tohto konceptu bolo skĺbiť dynamické vlastnosti motocykla s pohodlím a bezpečnosťou automobilu. Dostatočnú dynamiku trojkolky mal zaručovať 1,6 litrový motor spolu so sekvenčnou prevodovkou. Tento dvoj-sedadlový stroj nemal žiadny komerčný úspech, no zaujal odborné obecenstvo predovšetkým tým, že bol prvým automobilom, ktorý sa nakláňal ako motorka. Väčšina ľudí musela byť v roku 1997, kedy bol model oficiálne predstavený, presvedčená, že je to len extravagantný, nikam nevedúci koncept. A pozrime sa, Toyota prišla s prototypom i-Road, ktorý sa neveľmi líši od tohto Mercedesu. F 300 dokonca mal ako prvý automobil svetelný senzor, ktorý bol o rok neskôr použitý v triede S.
Peugeot City Toyz Kart-Up - kompaktný a svižný
Pomaly ale určite sa dostávam k skutočne zábavným konceptom, veď tento malý športovec je poháňaný motor V6 produkujúcim 152kW, teda približne 210 koní. To už spraví z automobilu, ktorého samonosná karoséria je vyrobená z uhlíkových vlákien, poriadnu strelu. Ako môžete vidieť, vozidlo je schopné odviesť dvoch pasažierov, ktorých pred vplyvmi počasia chráni hybrid dverí, čelného skla a strechy - sklenená bublina, ktorá sa podľa potreby pri nastupovaní a vystupovaní otvára smerom dopredu. Tento malý „prcek“ je autom, na ktorom by som si ja osobne skutočne rád zajazdil. Vozidlo má štyroch súrodencov, a síce E-Doll, Vroomster a Bobsled. Všetky štyri vznikli pri spoločnej príležitosti a slúžili najmä ako vízia mestskej dopravy budúcnosti.
Volvo T6 Roadster - esencia hot-rodu
Volvo je vo svete známe predovšetkým bezpečnosťou svojich automobilov. Či už ide o posádku, alebo o chodcov a cyklistov, automobilka sa snaží ochrániť každého účastníka cestnej premávky. Občas si však treba „vyhodiť z kopýtka“. Tak tomu bolo aj na automobilovej šou SEMA v roku 2005. Volvo T6 Roadster bol veľkou rebéliou a od tohto výrobcu by ho snáď nik nečakal. Automobil v štýle amerických hot-rodov, pod kapotou bi-turbo benzínový motor a maximálna rýchlosť cez 300 kilometrov za hodinu a zároveň pohodlie ako aj interiér modelu S80 ? Prečo nie. Šesťvalec produkuje výkon na úrovní 220kW (300 koní), čo sa na prvý pohľad nezdá byť práve ohromujúce číslo, no treba si uvedomiť, že T6 Roadster je skutočne ľahké a výnimočne dobre ovládateľné vozidlo. Aby som nezabudol, tento koncept sa inšpiroval starším modelom, Plymouth Prowler, ktorý za veľkou mlákou rezonoval už o niekoľko rokov skôr.
Ford Indigo - výkonný závodník
Zdá sa vám Volvo príliš extrémne ? Dvojmiestny koncept automobilky Ford vám potom doslova vybije dych. Stačí pár čísel a pohľad na priložené video. Srdcom automobilu bol 6-litrový V12 48-ventilový DOHC motor, ktorého maximálny výkon prekračoval hodnotu 435 koní. Nemyslím si, že tento automobil je krásny, alebo praktický, no určite stojí za pozornosť. Do dnešných čias sa zachoval jeden jediný fungujúci prototyp. Dôrazne odporúčam pozrieť si video, automobil má neuveriteľný zvuk.
V dnešnej dobe ľudia jazdia najradšej na veľkých SUV, ktoré zaberajú príliš veľa miesta, sú neobratné a už len kvôli svojej veľkej konštrukcii majú nadpriemernú spotrebu benzínu. Veľká časť z podobných ľudí by si vystačila aj s autami, ktoré som spomínal v mojom článku. Bohužiaľ, veľká skupina ľudí ešte nie je pripravená na to, aby sa správala spoločensky zodpovedne a nahradila svoje nadrozmerné vozidlá za malé a šikovné automobily. Ja osobne by som okamžite bral možnosť zajazdiť si na Toyote i-Road, alebo na koncepte od Peugeotu. Volvo a Ford taktiež predstavili veľmi zaujímavé koncepty, ktoré sa však hodia skôr na okruh a upravený asfalt, ako do mesta.
Môj ďalší článok stále označujem ako „vianočný špeciál“. Bude sa venovať exotickým superšportovým automobilom, o ktorých väčšina z nás ani nepočula, no určite stoja za povšimnutie. Každý názor a reakcia v diskusii ma veľmi poteší.