Od dnes sú všetky Tesly plne autonómne. Ich majitelia si však na plne autonómnu jazdu musia ešte počkať.
Plne autonómna jazda už čoskoro?
Tesla bude totiž od teraz do všetkých nových áut montovať hardvér potrebný pre autonómnu jazdu na úrovni 5 podľa hodnotenia SAE (Society for Automotive Engineers). To v ľudskej reči znamená plne autonómnu jazdu bez nutnosti zásahu vodiča, za akýchkoľvek podmienok. Iba pre porovnanie, systém, ktorý Tesla dosiaľ nazývala Autopilot a ktorý niektorí vodiči nesprávne a celkom nezodpovedne považovali za režim autonómnej jazdy, má v hodnotení SAE úroveň 3. To znamená, že vyžaduje plnú pozornosť vodiča. Pri úrovni 5 však už môže vodič počas jazdy pokojne aj spať.
Znamená to, že máme na trhu prvé plne autonómne auto? Ešte nie. Jednak prvým výrobcom, ktorý deklaroval, že jeho auto je hardvérovo plne pripravené na autonómnu jazdu, je Mercedes a jeho trieda E. Nuž a druhým dôvodom je, že aj sám Elon Musk pred časom uznal, že na plne autonómne autá ešte nie je plne vyvinutý softvér. Nuž a to nie je ani teraz. Každopádne však bude každá nová Tesla odteraz vybavená ôsmimi kamerami, ktoré snímajú okolie auta v rozsahu celých 360° do vzdialenosti 250 m a dvanástimi ultrazvukovými senzormi, ktoré dokážu rozoznať tvrdé a mäkké objekty na dvojnásobnú vzdialenosť ako doterajšie senzory. Autá tiež dostanú vylepšený predný radar, ktorý používa viac vlnových dĺžok, aby bol schopný rozoznávať objekty aj v hustom daždi, prachu, alebo hmle a dokonca aj pred autom pred vami. Všetky informácie bude po novom spracovávať počítač, ktorý je 40-krát výkonnejší ako doterajší.
Elon Musk včera ohlásil, že odteraz budú mať všetky nové Tesly hardvér pripravený na plne autonómnu jazdu.
Ako som už spomínal, plne autonómna technológia ešte nie je úplne pripravená na reálne využitie v premávke. No je to iba otázka softvéru a času. Dôležitá je však aj kalibrácia systému a jeho prvkov. Tá bude prebiehať pomocou dát z reálne najazdených kilometrov, ktoré najazdia zákazníci Tesly. Počas kalibrácie systému budú musieť majitelia oželieť mnoho z doteraz dostupných asistenčných systémov, ktoré ponúkal Autopilot prvej generácie, napríklad varovanie pred kolíziou, systém udržania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, alebo automatické núdzové brzdenie. Samozrejme, hneď ako budú spomínané systémy správne nastavené a skalibrované, automobilka ich majiteľom Tesiel sprístupní pomocou online aktualizácií. Rovnako to bude aj s kompletným autonómnym riadením. Dá sa teda povedať, že od dnes sú všetky Tesly plne autonómne. Ich majitelia si však na plne autonómnu jazdu musia ešte počkať.