S trochou irónie by sme mohli povedať, že nabíjacie hybridy vznikli len preto, aby automobilky vykázali v normovaných testoch čo najnižšiu spotrebu a nemuseli platiť pokuty, uštipačnosť si ale necháme na inokedy.
Tu a teraz sa budeme na chvíľu zaoberať tým, že PHEV autá existujú aj kvôli tomu, aby mohli ich majitelia na krátke vzdialenosti či po meste jazdiť na batérie, čím môžu ušetriť nemalé čiastky za tankovanie. A aby to bolo ešte o niečo zaujímavejšie, poďme túto myšlienku zobrať ad absurdum. Čo by sa stalo, ak by sme chceli jazdiť s plug-in hybridom skutočne len na elektrickú energiu, bez benzínu? Je to možné?
Stačí plug-in hybridný automobil len nabíjať a jazdiť s ním ako s elektromobilom?
Čisto teoreticky by v tom nemal byť problém. Elektromotory v týchto autách obvykle nemajú výkon spaľovacej jednotky, ale je ich prirodzenou podstatou jazdiť rýdzo silou elektrickej energie. Praktický pokus kolegov zo stránky Carscoops však ukázal, že teória a prax môžu byť dve úplne odlišné veci.
Než sa pustíme do detailov, asi by sme mali v prvom rade pripomenúť, že výsledok je do veľkej miery závislý na výrobcovi. V diskusii pod pôvodným článkom sa ozvalo pár čitateľov, ktorí tvrdili, že ich plug-in hybridné BMW alebo Toyota na baterky bez benzínu normálne jazdili, redakčný pokus v každom prípade prebiehal s Fordom Kuga PHEV.
Vcelku známe SUV predávané v Spojených štátoch i Európe má k dispozícii prídavný akumulátor s kapacitou 14,4 kWh, čo je ekvivalent necelých 6 litrov benzínu. Ford hovorí, že to podľa metodiky WLTP stačí na 56 až 68 kilometrov len na baterky a podľa americkej normy EPA to vychádza na veľmi podobných 60 km.
Než sa vodič Kugy pustil do testu, logicky ju najprv poriadne nabil a v nádrži nechal len minimum paliva. V menu pritom aktivoval režim s názvom „EV neskôr“, ktorý uchováva batériu nabitú a využíva predovšetkým benzínový štvorvalec, do kanistra nabral galón bezolovnatého benzínu, teda asi 3,8 litra a vyrazil na cestu.
Ako hovorí, spočiatku sa žiadna varovná správa o tom, že spaľovaciemu motoru definitívne došla šťava, neobjavila. Uvedomil si akurát, že agregát v jednej chvíli už nenaskočil, aj keď to v podobných situáciách vždy urobil. Vzápätí mu auto znížilo výkon elektromotora, podľa displeja na 35 kW (48 koní), aj keď jeho maximum je 97 kW (131 koní). Prakticky súčasne s tým mu na prístrojovom paneli vyskočilo výstražné červené okno s nápisom „Stop Safely Now”.
Núdzový režim a potom koniec. Alebo?
Spočiatku výzvu na bezpečné zastavenie ignoroval, ak ale máte k dispozícii len o niečo viac ako tretinu pôvodného výkonu elektromotora, musí vám byť jasné, že dynamika auta s pohotovostnou hmotnosťou 1844 kg bude menej ako skromná. Redaktor preto zastavil, Kugu vypol, znova nahodil a skutočne sa reštartovala. Problém bol v tom, že len na chvíľu. Po razantnejšom zošliapnutí pravého pedálu algoritmy Fordu opäť usúdili, že ide o chybu, výkon sa znížil na 48 koní a výstražný nápis bol späť.
Pri druhom pokuse o reštart auto prestalo spolupracovať úplne. Kuga odmietala odblokovať otočný volič prevodovky, aj keď displej ukazoval dojazd na batérie 22 kilometrov. Vystúpil preto z auta, natankoval necelé štyri litre benzínu z kanistra a... Nestalo sa nič. Palivomer dotankovanie zaregistroval, palubný počítač ukázal dojazd na benzín 39 km, takže teoreticky vozidlo malo akčný rádius 61 kilometrov. Lenže neštartovalo.
Po rýchlej telefonickej konzultácii so servisným centrom Fordu dostal radu, aby aspoň na 5 minút odpojil 12-voltovú batériu, inak povedané, aby auto zreštartoval takpovediac natvrdo. Na to ale vodičovi chýbalo náradie. Pred zavolaním odťahovej služby skúsil ešte auto zamknúť a počkať tých 5 minút, čo skutočne zabralo.
Poučenie? Ak máte plug-in hybrid a spoliehate sa na to, že vám na dojazd domov či na čerpaciu stanicu stačia aj nabité batérie, neverte tomu. Minimálne v prípade Fordu Kuga PHEV tomu tak nie je. Ako konštatuje i Carscoops, toto auto je veľmi dobrý plug-in hybrid s výbornou spotrebou, aj keď to nie je skvelý elektromobil.
text: Carscoops