Začiatky skratky GR
V januári 2017 debutoval na rely Monte Carlo model Yaris WRC. O dva mesiace neskôr oslávila Toyota návrat na Majstrovstvá sveta v rely tak, že na autosalóne v Ženeve predstavila nový hothatch GRMN. Športový Yaris vznikol pod dohľadom odborníkov tímu Toyota Gazoo Racing. Testovali ho na náročnej trati Nürburgring. Odtiaľ pochádza aj zložitá skratka názvu tohto modelu. GRMN je skratka pre Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring.
Toyota Yaris GRMN sa dostala do predaja v júli 2017 a pomerne rýchlo sa vypredala. To aj preto, lebo Toyota ich vyrobila len 600 kusov. Z tohto počtu sa 400 áut dostalo do Európy. V septembri toho istého roku oznámil prezident spoločnosti Toyota, fanúšikom športových áut skvelú správu. Yaris GRMN bol drobná chuťovka, pretože Toyota sa rozhodla vytvoriť celú sériu vozidiel vyrobených pod záštitou Gazoo Racing.
V Japonsku 11 modelov
Prvých sedem modelov sa objavilo v japonských showroomoch Toyoty takmer okamžite, čiže v polovici septembra 2017. Dnes si Japonci môžu kúpiť až 11 rozličných vozidiel so značkou GR. Ponuka zahŕňa modely ako súčasný top model GR Supra, maličký roadster Copen GR Sport, dve verzie Toyoty GT86 – GR Sport a GR, ako aj hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport i Prius α GR Sport, SUV-čka C-HR GR Sport a Harrier GR Sport. Skratka GR je dokonca umiestnená aj na priestranné dodávky Voxy a Noah vo verziách GR Sport.
Séria a modely GR – o čo ide?
Séria GR modelov má rôzne úrovne modifikácie. Základná úroveň GR Sport zahŕňa vylepšenia, ktoré umožňujú lepšie využitie pôvodného výkonu vozidla pre dynamickú a bezpečnú jazdu, ako aj vybavenie, ktoré zvyšuje komfort. Stredná úroveň GR dostáva prvky športového vybavenia - sedadlá, športové pružiny a brzdy alebo doplnkové aerodynamické prvky a posilnenie karosérie. Najvyššia úroveň GRMN zahŕňa rozsiahle zmeny vždy vrátane výkonnejšieho motora.
Nad týmto odstupňovaním, ktoré sa týka modifikácie sériovo vyrábaných modelov na trhu, stoja GR Supra a GR Yaris, ktoré boli od začiatku navrhnuté pod dohľadom odborníkov z Toyota Gazoo Racing ako športové autá. Na vznik GR Yaris dohliadal Tommi Makinen, šéf tímu WRC Toyoty a jeden z hlavných tvorcov Yarisu WRC. Navyše GR Yaris nebol navrhnutý iba pre potešenie najnáročnejších klientov Toyoty, ale predstavuje základňu pre homologizáciu Yarisu WRC novej generácie. Toyota vyhlasuje, že v ňom možno štartovať v lokálnych pretekoch.
Z toho celého je zrejmé, že Toyota celosvetový návrat k športovým modelom vďaka riaditeľovi Akio Toyodovi, ktorý si obnovenie slávy a renomé značky v tejto oblasti dal ako jednu z priorít, myslí vážne. Navyše, v Japonsku a v Nemecku už nejaký čas pracujú na ďalších športových modeloch, ktoré sa dostanú do predaja už najbližšie roky.
zdroj: Toyota Motor Corp News
foto: Toyota Motor Corp