Koncern Continental použil oxid kremičitý pri prvých skúškach už v roku 1994. Pretože preukázal dobré vlastnosti, prakticky obratom sa objavil aj v sériových produktoch. Jeho obrovskou výhodou bolo, že znížil valivý odpor pneumatík, ale zároveň dokázali konštruktéri skrátiť brzdnú dráhu. Umožnili to povrchové vlastnosti oxidu kremičitého, ktorý vytvára pevné a stabilné chemické väzby s gumovými polymérmi.
Počas vulkanizácie, teda keď pneumatika dostáva svoj tvar, je kremík s ďalšími zložkami zodpovedný za vytvorenie pevnej siete medzi molekulami kaučuku. Aktuálne Continental vyrábal oxid kremičitý, respektíve získava ho z popola ryžových šupiek!
Prvýkrát v pneu ContiEcoContact CP
Samotný kremík môžeme nájsť aj v stavebníctve, v priemysle sa pracuje s kremičitým pieskom a dôležitý je aj v iných odvetviach. Stačí si spomenúť, z čoho vyrábame mikročipy.
Prvé sériové pneumatiky s prímesou oxidu kremičitého bol model ContiEcoContact CP, ktoré Continental uviedol na trh v roku 1995. A okrem toho, že tieto gumy znížili ekologickú záťaž výroby pneumatík (aj vďaka použitiu spomínaného odpadu z ryže), došlo tiež k významnému zlepšeniu celkových vlastností. Zmenšil sa valivý odpor a znížilo sa opotrebovanie plášťov vďaka menšiemu oteru. Aj preto je tento typ pneumatiky skrátka šetrnejší k životnému prostrediu.
Oxid kremičitý sa používa v osobných plášťoch dodnes. Napríklad najnovšia pneumatika Continental UltraContact NXT (až 65 % plášťa je z reckylovaných a obnoviteľných materiálov) má siliku vyrobenú z popola z ryžových šupiek. Tie sú vedľajším produktom výroby ryže, ktorý sa nemôže používať ako potravina či krmivo pre zvieratá. Pre pneumatiky sú však ideálne. Continental ďalej skúma možnosti použitia alternatívnych surovín, silika z ryžových šupiek tak nebude posledným vývojovým stupňom.
zdroj: Continental