Mercedes ako prvý

Mercedes-Benz sa po dlhodobom skúmaní využitia röntgenovej technológie pri crash testoch stal prvým výrobcom automobilov, ktorý túto technológiu otestoval. Tento experiment sa uskutočnil vo Freiburgu na Inštitúte Ernsta Macha v Nemecku.

Bočnému nárazu bol podrobený sedan triedy C. Vozidlo pri tomto teste stojí na mieste, zatiaľ čo do neho narazí ťažká bariéra pri rýchlosti 60 km/h. Na sedadle pri mieste nárazu bola umiestnená figurína SID II, špeciálne navrhnutá pre bočné crash testy, ktorá reprezentuje ženskú postavu. Röntgenový prístroj bol umiestnený v ráme nad vozidlom.

crash test

Až 1000 snímkov za sekundu

Špeciálny systém, vyrobený pre crash testy Mercedesu, je umiestnený v dedikovanom ráme nad vozidlom. Pod vozidlom sa nachádza plochý detektor, ktorý slúži ako digitálny prijímač obrázkov. Pri zasiahnutí röntgenovými lúčmi sa vygeneruje elektrický signál. Röntgenová technológia pracuje na vysokej frekvencii až 1 kHz, čo znamená, že za jednu sekundu dokáže nasnímať až 1000 obrázkov! Trvanie röntgenového pulzu je len niekoľko mikrosekúnd, čo umožňuje zaznamenať statické obrázky deformujúcich sa štruktúr bez rozmazania spôsobeného nárazom.

Röntgenové lúče prechádzajú konštrukciou auta a figurínou, pričom sú do rôznej miery absorbované materiálmi, čo spôsobuje zmeny v intenzite lúčov na celej ploche detektora pod vozidlom. Výsledkom sú rôzne odtiene čiernobieleho obrazu, podobné röntgenovým snímkam z nemocníc alebo letiskových kontrol batožiny, avšak teraz snímky zobrazujú súčiastky automobilu a časti figuríny.

röntgenový snímok crash testu

Výsledky

Výsledky poskytujú detailný prehľad o tom, čo sa deje s figurínou a konštrukciou automobilu počas nárazu. Inžinieri môžu podrobne analyzovať napríklad, ako sa pri bočnom náraze stlačí hrudník figuríny alebo ako presne sa deformuje určitá súčiastka vozidla.

Röntgenový systém neovplyvňuje iné analytické nástroje, ako sú napríklad kamery umiestnené vo vnútri vozidla. Zariadenie je navrhnuté tak, aby sa zabezpečilo, že nikto z personálu nebude vystavený potenciálne škodlivému žiareniu. Dozimetre sledujú úroveň žiarenia a pre zaistenie bezpečnosti je testovacie miesto obklopené 40 cm hrubou betónovou stenou a 45-tonovými vstupnými ochrannými dverami.


Zdroj: Mercedes-Benz