Rýpať sa v tejto časovej disproporcii asi nemá príliš zmysel, ukazuje však, ako staré sú pre zamestnancov automobiliek (konkrétne návrhárov) niektoré veci, ktoré sú verejnosti prezentované ako novinka. Máme apríl 2024, ale exteriérový dizajn modernizovaného Formentoru bol evidentne hotový už v júni 2022, takže reálne vznikal v štylistickom oddelení Cupry v roku 2021, možno dokonca o rok skôr.
Súčasná verzia tohto auta pritom mala premiéru (kvôli pandémii koronavírusu online) v marci 2020. To samozrejme nie je neobvyklé. Dizajnéri sa obyčajne pustia do práce na facelifte často skôr, ako má svetovú premiéru pôvodný model a Seat nám to v tomto prípade prakticky potvrdil, keď nám dovolili nezvykle skoro nazrieť pod pokrievku vývoja. Poďme ale k Formentoru...
Ak môžeme o jeho novej vizáži niečo povedať, potom je to skutočnosť, že si výbehový a nový model určite nespletiete. Pôvodné auto malo šesťuholníkovú masku, tá je ale preč a namiesto nej nastupuje sústava horizontálnych štrbín pretkaných zošikmenými lamelami.
Nový je tiež predný nárazník, v ktorom sa namiesto prídavných okrúhlych svetiel objavili trojuholníky a tento motív sa opakuje tiež v hlavných svetlách. Aj tie majú iný tvar a vnútri upravenú grafiku, ktorej opäť dominuje trojuholník. Aby toho nebolo málo, sťahovalo sa tiež logo, ktoré má nové miesto na hrane pred prednou kapotou, ktorá naopak vyzerá byť pôvodná.
Trojuholníky sa potom opakujú aj vo vnútornej štruktúre zadných združených svetiel, pričom jednotlivé segmenty sú usporiadané tak, aby vytvárali efekt 3D. Mimochodom, vtipným detailom sú osvetlené nápisy Formentor na bokoch zadných svetiel a k tomu dostanete tiež do červena vysvietené logo či hranaté výfukové koncovky.
Rozmery Formentoru sa prakticky nezmenili, presnejšie povedané kvôli úpravám prednej časti hovoríme o zanedbateľných milimetroch na dĺžku, takže sa poďme pozrieť na techniku.
Ako sme naznačili, auto prišlo o najsilnejšiu päťvalcovú verziu VZ5. Namiesto toho sa v palete motorizácií objavuje dvojliter s výkonom zvýšeným z 310 na 333 koní, ktorý dostalo napríklad modernizované nedávno predstavené Audi S3. K nemu máte dokonca tiež technológiu z Audi RS3, teda aktívny zadný diferenciál schopný deliť krútiaci moment medzi zadnými kolesami pomocou prídavných spojok a k nim Cupra pridáva brzdový systém značky Akebono.
Veľkou novinkou je potom plug-in hybrid s obchodným označením eHybrid, ktorý má systémový výkon 272 koní a čisto na batériu by mal podľa WLTP zvládnuť 100 kilometrov a nabíjať ho môžete jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW. A ešte drobnosť... v ponuke stále ostávajú benzínové (TSI), mild-hybridné benzínové (eTSI) i naftové motory TDI.
Pretože tu máme facelift, nesmú chýbať ani nové laky (pribudli matné odtiene Century Bronze a Enceladus Grey) a pochopiteľne modernizovaný interiér. Sedadlá dostali čalúnenie mikro-vláknom, ktoré je na 73 percent recyklované, druhou alternatívou je potom umelá koža.
Pred vodičom nájdete nový digitálny prístrojový panel a uprostred palubnej dosky odteraz stojí väčšia dotyková obrazovka s uhlopriečkou 12,9 palca s konečne podsvietenými dotykovými posuvníkmi. Za príplatok potom môžete mať lepšie audio Sennheiser Mobility s 12 reproduktormi.
zdroj: Cupra