Európska komisia v snahe ochrániť automobilky na starom kontinente nedávno zaviedla variabilné dovozné clá na štátom dotované čínske elektromobily. Obáva sa totiž, že by Peking mohol zaplaviť Európu lacnými autami a tým ohroziť ekonomickú stabilitu tunajších koncernov.

Háčik je v tom, že niektoré európske firmy už v tejto chvíli vyrábajú elektromobily pre EÚ v Číne a v takom prípade sa spomínané clá vzťahujú aj na ich produkty. Ako určite správne tipujete, tento problém sa dotkol aj značky Cupra.

Že nejde o zanedbateľnú vec, nedávno v rozhovore s online britským The Telegraph, potvrdil generálny riaditeľ španielskej značky Wayne Griffiths. Problematickým automobilom je elektrická Cupra Tavascan, ktorej produkcia sa práve rozbieha v čínskom An-chuej.

Podľa aktuálne platných pravidiel, ktoré ešte majú byť spresnené v najbližších týždňoch, respektíve mesiacoch, by Cupra musela za každý Tavascan dovezený do Európy platiť dodatočné clo až 21,3 percenta, čo by bola tarifa navyše k doteraz uplatňovanému 10-percentnému clu.

Jediný automobil a môže to byť poriadny problém

Samozrejme je len málo pravdepodobné, že Cupra dokáže premietnuť toto navýšenie nákladov do ostatných modelov, čo by znamenalo, že Tavascan bude musieť dodatočne zdražiť. A to je pre prudko rozvíjajúcu sa značku, ktorá vznikla odštiepením od Seatu, obrovský problém.

Zásah do predaja nového elektromobilu, alebo presnejšie povedané (negatívne) ovplyvnenie dopytu po ňom môže mať pre Cupru veľmi nepríjemné následky. Mohlo by sa totiž stať, že automobilka nesplní emisné ciele EÚ a to by znamenalo obrovské pokuty za CO2.

„Ohrozuje to celú finančnú budúcnosť spoločnosti,“ priznal v rozhovore s The Telegraph Wayne Griffiths a dodal: „Zámerom bolo ochrániť európsky automobilový priemysel, ale pre nás to má opačný účinok. Nie sme čínskou značkou, ktorá sa snaží zaplaviť európsky trh. Naše autá nie sú určené pre masy, vozidlo nie je dotované. Sme skrátka iní.“

Presťahovanie produkcie Tavascanu do Európy je podľa Griffithsa s ohľadom na doterajšie investície do čínskej výrobnej linky nereálne, navyše by došlo k významnému oneskoreniu uvedenia auta na trh.

Tesle sa to podarilo

Otázne tiež je, či môže Cupre v tejto situácii nejako pomôcť materský koncern Volkswagen. Pravdepodobne však nie. Má totiž aktuálne dosť vlastných problémov hroziacich prepúšťaním, zatváraním tovární v Nemecku a nutnosťou reštrukturalizácie i šetriť, ak má VW svoj súčasný stav zvládnuť.

Poslednou možnosťou by mohlo byť vyjednávanie s európskymi úradmi. Napríklad Tesle sa týmto spôsobom podarilo zredukovať dodatočné clo z 20,8 na 9,5 percenta a podľa nového návrhu to bude dokonca možno len necelých 8 percent. Z ďalších európskych automobiliek rieši rovnaký problém napríklad BMW či Mini.

zdroj: The Telegraph cez Autocar