Dôvod vzniku témy? Možno neuveríte, ale pár cyklistov som za posledné dni stretol. Niektorí boli uvedomelí, ale nebudem sa tajiť tým, že pri niektorých mi ozaj stúpol tlak. Názory na riešenie tematiky cyklista na neupravenej ceste sú rôzne.
Poďme od začiatku a rozmeňme to na drobné... Chodec sa zvyčajne pohybuje po chodníkoch. V zime sa o všetky chodníky majú po novom starať obce. Keď sa obec nepostará, človek spadne, poraní sa, môže sa súdiť. Potom tu je šofér, ktorý sa pohybuje po ceste, o ktoré sa má starať správca, ale vždy musí prispôsobiť rýchlosť stavu a povahe vozovky. Vodič navyše musí mať na vozidle obuté zimné pneumatiky, ak sa pohybuje po ceste so súvislou vrstvou snehu, ľadu a pod...
Možno netušíte, kam tým smerujem. Neberte to ako útok na cyklistov, to určite nie. Ako spomínam vyššie, strávil som na bicykli tisíce kilometrov, bez ujmy, bez kolízie, sem-tam s bežným pádom.
Možno ste vedeli, možno nie, ale cyklista sa má prednostne pohybovať po cestičke pre cyklistov. Pokiaľ sa nemýlim, tak tú by mala tiež udržiavať obec. Celé ustanovenie znie: Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je, alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici. Osoby mladšie ako desať rokov smú jazdiť po chodníku.
Takže cyklistom často neostáva nič iné, ako pohybovať sa po ceste, jednotlivo za sebou, po pravom okraji a pod... Lenže je zima. Čo keď pravý okraj/krajnica cesty nie je zjazdná a po hoci aj upravenom a plne zjazdnom chodníku jazdiť nemôžu? Alebo čo sa vlastne vníma pod pojmom zjazdnosť vo vzťahu k cyklistom? Ťažko povedať... Mladý aktívny cyklista na bicykli za stovky eur to vníma inak ako cyklista v dôchodkovom veku. Navyše špeciálna výbava na bicykel v zime? Nevravím, že zimné plášte neexistujú, sú a aj sa predávajú, no povinnosť v zákone nie je.
Určite nechcem pôsobiť ako hejter, len mi niektoré veci proste hlava neberie. Aj napriek tomu, že je prakticky celé Slovensko pod bielou perinou, stále sa nájdu neuvedomelí hazardéri, ktorí vytiahnu nohami poháňané jednostopové vozidlo a veselo si idú po vyjazdených koľajach v snehu. Nielenže pomalou jazdou obmedzujú premávku, ale hlavne riskujú pád, ktorý sám o sebe môže spôsobiť ťažké zranenie. O spôsobení dopravnej nehody alebo inej udalosti radšej nehovorím...
Ak aktívne bicyklujete aj v zime, nezabudnite na výbavu bicykla a ochranu hlavy či končatín.
Čo s tým?
Nie je to rečnícka otázka. Naozaj neviem a nie som si istý, čo by bolo najlepšie. V zákone sa tiež káže, že vodič musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom. Naopak, cyklista pohybujúci sa po krajnici musí dbať na zvýšenú opatrnosť len voči chodcom, ktorých nesmie ani ohroziť, ani obmedziť. Niektorým cyklistom to dáva pocit nesmrteľnosti. Niekedy mali ľudia sedliacky rozum a toho sa držali. Čím ďalej však mám pocit, že čo nie je zákonom upravené, resp. zakázané, to ľudia môžu a dokonca aj robia, bez ohľadu na okolnosti.
Absolútny zákaz cyklistov na zasneženej, zľadovatenej vozovke? Zákaz cyklistov v období od povedzme novembra, do marca? Áno, aj to je možno jedno z riešení. A potom tu je ešte jedno, asi najviac schodné riešenie, ktoré sa nielen v slovenskom jazyku nazýva tolerancia. Ale na to treba používať hlavu. Povedzme, že jazdím na bicykli, idem po zasneženej (alebo inak neupravenej) ceste a ide za mnou auto, v predstihu zastavím čo najbližšie ku kraju a počkám, kým ma vodič na aute bezpečne obíde. Poviete si, že to je zdĺhavé. Áno, je, ale je to najviac bezpečné, už keď som sa rozhodol ísť tým bicyklom. Je to lepšie, akoby ma mal vodič predchádzať mimo vyjazdených koľají. Samozrejme, môžete, ale nemusíte so mnou súhlasiť. Svoj názor vyjadrite v komentároch.
Foto: Shutterstock