Euro 7 mala priniesť výrazné zníženie zaťaženia životného prostredia. No jej neprehľadnosť aj nereálnosť však riadne pobúrila automobilový priemel. Je vôbec možné dnes hovoriť reálne o vývoji nového auta, keď nevieme, aké budú presne kritériá?
Je pravda, že je ťažké dodržiavať „pravidlá hry“, ktoré sa menia za pochodu, inými slovami, keď homologačné podmienky nie sú jasné dostatočne vopred. Toto je aj tá najsilnejšia kritika výrobcov, ktorí sa budú musieť riadiť normou Euro 7. Ani samotný text nie je ešte vo finálnej podobe a očividne schválený a definitívny bude veľmi neskoro. Otázka je, čo vlastne budeme musieť splniť a hlavne kedy. My samozrejme máme nejaké informácie a indície a poznáme rôzne scenáre, takže sa pripravujeme rovno na viacero variant, ale budeme musieť túto prípravu zvládnuť. Nemáme inú možnosť. Akurát dúfame - a to je aj správa, ktorú sa snažíme doručiť zodpovedným - aby si kompetentní uvedomili, že to, aká tvrdá bude norma, sa nevyhnutne prejaví na cene vozidiel. A tie by sa kvôli tomu nemali stať výrazne nedostupnejšie. Našou jedinou útechou je, že podmienky sú pre všetkých výrobcov rovnaké a všetci bojujú s tými istými komplikáciami. Obecne však, normy Euro7 sa nebojí Dacia o nič viac než by sa jej mali obávať iné značky.
Môžeme si trochu priblížiť dlho očakávanú novinku Dacia Bigster. Prvé info sme zaregistrovali už v roku 2021, avizovaný príchod bol rok 2022. Neskôr, že nové SUV príde v roku 2024. Dnes je už asi jasné, že to tak nebude. Kedy ho môžeme očakávať? Bude "veľké SUV" stále schopné spĺňať filozofiu rozumnej ceny?
V roku 2024 plánujeme uviesť nový Duster niekedy v prvej polovici roka a nový Bigster príde o necelý rok neskôr, teda ešte v prvej polovici roka 2025. Cieľ je úplne rovnaký - ponúknuť najlepší pomer ceny a hodnoty v danom segmente, a to bez ohľadu na veľkosť auta. Sme presvedčení, že tak ako sme dokázali nastaviť naše hodnoty v segmente B, budeme to vedieť úplne rovnako dosiahnuť aj v segmente C. Tou ozajstnou výzvou bude posunúť naše princípy do vyššej kategórie, čiže presne to, čo ponúka Duster vo svojom segmente, budeme chcieť dosiahnuť s typom Bigster. Aj tu budeme chcieť naplniť očakávania našich zákazníkov na primeranej úrovni predovšetkým na nemeckom trhu. Je pre nás veľmi dôležitý, preto sme si tu urobili veľmi podrobný prieskum a testovali sme všetky naše kroky priebežne počas vývoja auta medzi zákazníkmi, ktorí sú veľmi nároční, pozorne sme počúvali ich názory a priebežne sme sa nimi riadili a zapracovali ich do našej práce. Niečo z našich zámerov sa nám potvrdilo, niečo sme museli korigovať, a výsledkom je produkt, s ktorým prídeme v roku 2025 na trh a našim cieľom je, aby to bol rovnako úspešný príbeh, ako so súčasnými modelmi. To je, samozrejme, naša predstava. Ja nikomu nemôžem teraz sľúbiť, že zákazníci si okamžite Bigster obľúbia, ale čo môžem garantovať, že bude vyrobený úplne v zhode s našou filozofiou, na ktorej sme pracovali roky, že to bude celkovo veľmi zaujímavá ponuka svojím obsahom aj dizajnom, pohonom, a v neposlednom rade z hľadiska dostupnosti.
Na našom trhu sa stále častejšie objavujú autá čínskej produkcie. Dokonca čínsky BYD asi postaví prvý európsky závod v Maďarsku. Je očividné, že mnohé čínske automobilky majú podobný prístup k trhu ako Dacia - v mnohých prípadoch ide o cenovo veľmi zaujímavú ponuku. Myslíte si, že by mal existovať nejaký mechanizmus, ktorý by ochránil európskych výrobcov?
Často dostávam otázku, či sa má Dacia obávať čínskej konkurencie, alebo ešte konkrétnejšie, či sa má Dacia obávať viac, ako iné značky. Na otázku či sa má Dacia obávať čínskej konkurencie, odpovedám ÁNO. Na tú druhú otázku odpovedám NIE. Nemyslím si, že my by sme sa mali viac znepokojovať, ako ostatní. Dokonca som presvedčený, že sme lepšie pripravený na tento konkurenčný súboj. Čo však neznamená, že nemusíme byť pozorní. Pravda je, že v súčasnosti sú čínske automobilky stále silnejšie najmä v segmente C, samozrejme aj vo výrobe elektromobilov. Ale ešte sa vrátim k téme Bigster. Bude veľmi zaujímavou ponukou v segmente C, a práve vďaka nemu ponúkneme viacero silných argumentov na účinný konkurenčný súboj. Ešte uvidíme, či sa čínski výrobcovia rozhodnú vstúpiť aj do segmentu B alebo A, ale na to máme chvíľu čas. Nepochybne sú však už dnes veľmi silným konkurentom a rovnako musíme veľmi pozorne sledovať aj ich plány vstúpiť do Európy s výrobou automobilov. Úprimne, toto bola aj jedna z hlavných príčin, prečo sme v uplynulých troch rokoch tak energicky pracovali na vybudovaní a posilnení imidžu značky Dacia.
Ešte v roku 2019 bola hlavnou motiváciu kupujúcich Daciu cena. Ostatné dôvody zďaleka nemali takú váhu. Keď sa pozrieme na dnešné dôvody kúpy - a toto sú výsledky podrobných prieskumov - v roku 2023 najsilnejší argument na kúpu Dacie je dizajn. Presne ako pri hocijakej inej značke - ľudia si kupujú Daciu, pretože sa im páči. Popritom úlohu hrá aj veľmi dobrá cena. Tá však už nie je hlavnou motiváciou. Preto sme veľmi zapracovali na rozvoji emocionálnej stránke značky, pričom sme nezabudli na jej racionálny rozmer. Ak by stála naša stratégia výhradne a neustále len na tom byť najlacnejší, veľmi ľahko sa môže stať, že príde niekto lacnejší, a v tej chvíli sme skončili.
Preto sme sa snažili zásadne zmeniť imidž našich áut už pred niekoľkými rokmi, čo napríklad vidieť na dizajne Sandera tretej generácie, ktoré prišlo v roku 2020. Toto je naša stratégia, zvýšiť hodnotu našej značky vo väčšej miere, ako zvyšovať cenu. Preto sme zmenili dizajn, upravili logo, zmenili sme identitu, zaviedli sme výbavovú líniu Extreme, to všetko v záujme zvýšenia hodnoty značky. My ťažko môžeme zmeniť plány čínskych automobiliek, ale môžeme tvrdo pracovať na tom, ako nás zákazníci budú vnímať. Zmeniť charakter značky je veľmi ťažké, trvá to dlhé roky, v AUDI by o tom vedeli hovoriť, pustili sa do toho koncom minulého storočia a trvalo im to takmer pätnásť rokov, ale už aj naše výsledky sú viditeľné, značka je oveľa atraktívnejšia ako pred tým.
K tej druhej časti otázky - poviem, úprimne, sme sa férovú súťaž. Preto by som nežiadal žiadne opatrenia, ktoré by zvýhodňovali európskych výrobcov, ale som za úplne rovnaké podmienky pre všetkých. Ale to už je úloha pre Európske združenie výrobcov automobilov ACEA, ktorá bude musieť tieto podmienky starostlivo strážiť v štruktúrach Európskej únie.
S budovaním imidžu značky isto súvisí aj ohlásená účasť na najťažšej vytrvalostnej súťaži na svete Dakar, kde plánujete v roku 2025 štartovať?
Bude to prvý raz v histórii značky, ktorá sa zúčastní na takomto podujatí. V pláne máme štartovať v troch po sebe idúcich rokoch - 2025 - 2027 a potom sa rozhodneme, ako ďalej pokračovať. Už dnes vieme, že do projektu sme prizvali skúsenú spoločnosť Prodrive, s ktorou vyvinieme náš dakarský špeciál, predstaviť by sme ho mali v prvej štvrtine roka 2024. Známe sú aj mená pilotov (Sébastien Loeb a Cristina Gutiérrez). Vzhľadom na mená nášho technického partnera aj pretekárov je každému jasné, že svoju účasť myslím veľmi vážne. Je mi jasné, že to nebude ľahká súťaž, bolo by absolútne arogantné teraz tvrdiť, že ideme vyhrať, ale zopakujme, že kombinácia, akú sme zvolili dáva veľké šance. Podľa mňa je to nesmierne dôležité pre vývoj imidžu našej značky. Bolo veľmi zaujímavé sledovať reakcie v rôznych krajinách, kde nemáme takú silnú pozíciu, ako povedzme vo Francúzsku alebo v Rumunsku, kde boli mnohí prekvapení ani nie tak, z toho, že sme oslovili jazdca formátu Sébastiena Loeba, ale že to tento mnohonásobný šampión prijal, a že teda nás pokladá za zmysluplného partnera. Už to je pre našu značku nesmierne dôležité.
Zároveň sme spolu s účasťou na Dakare oznámili aj náš e-fuel program (syntetické palivá), preto sme oslovili aj spoločnosť Aramco, ktorá sa venuje aj vývoju syntetického paliva. Považujeme za veľmi dôležitý vývoj aj v tejto oblasti, ktorá môže predstavovať jedno z možných riešení otázky udržateľnosti osobnej dopravy, a ak sa máme držať našej filozofie rozumného pomeru ceny a úžitku našich automobilov, využívanie syntetických palív nám môže výrazne pomôcť udržať dostupné vozidlá na cestách. Zatiaľ je tu viac otázok ako odpovedí, ale sme presvedčení, že má význam sa tomuto vývoju venovať, a ak to bude len trochu reálne, Dacia chce byť jednou zo značiek, ktoré budú syntetické paliva podporovať. Podobne, ako sa dlhodobo venujeme pohonu LPG.