Prekvapivo nízka cena bude nepochybne najväčším lákadlom záujemcov. Len sa nedajte uniesť a nečakajte, že v aute za 10 litrov dostanete aj také bežné veci ako rádio, alebo el. okná. Samozrejme, auto za tieto peniaze nie je možné vo všetkom porovnávať s výrazne drahšou konkurenciou. Duster si podľa výrobcu vďaka nizkej hmotnosti a priemerne výkonnými motormi vystačí na zadnej náprave s bubnovými brzdami. Do rozpočtu sa tiež nedostala klasická ochrana karosérie pred koróziou zinkovaním. Protikorózna ochrana karosérie je vraj dostatočne vyriešená iným spôsobom. Podvozok a mechanické časti sú kompletne pokryté voskom, tesnenia vytmelené a exponované miesta sú ochránené proti bežnému mechanickému poškodeniu úlomkami a konármi.
Dacia vyrába offroad a cena základného Dusteru neprekračuje 10 000 €! Neuveriteľné...
Dacia Duster stojí na platforme B0, odvodenej z typu Logan. Predné nezávislé zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovým spodným ramenom zosilnené pre použitie na zlých povrchoch dopĺňa vzadu vo verzii 4x2 konšktrukčne i finančne nenáročná vlečená náprava. Vo verzii 4x4 je vzadu viacprvková náprava vyvinutá pre Duster. Jej základy však pochádzajú z Nissanu. Rovnako ako pohon 4x4, ktorý majitelia spoznajú aj podľa otočného prepínača režimov na prístrojovke, rovnakého ako majú tieto japonské autá.
Otočný volič pozná 3 režimy: AUTO, LOCK a 4x2. V režime auto je pohon na dobrom povrchu len na predok, v prípade potreby sa až do 50% sily motora dostane na zadné kolesá podľa potreby a prekĺzu predných kolies. V režime lock je fixne stanovený prenos sily 50/50 pre extrémy ako blato, piesok, štrk a sneh. Režim 4x2 je zrejmý už z označenia, vhodný pre jazdu dobrými povrchmi, na spotrebu.
Dvojkolka je vybavená mechanickou 5 stupňovou prevodovkou, štvorkolka má 6-stupňový manuál s veľmi krátkou jedničkou, pre ľahší pohyb v ťažkom teréne nízkymi rýchlosťami. Pri 1000 ot motora na jednotke nejde Duster ani 6 km/h. Toto riešenie šetrí treciu spojku, dokáže držať auto v prudkých klesaniach v stabilnej rýchlosti a vídatne pomáha pohnúť sa s naloženým autom na zlom povrchu a do kopca.
Duster je prvé auto výrobcu, ktoré je možné za príplatok dovybaviť systémom ESP. Ten sa dodáva aj s podsystémami CSV - kontrola nedotáčavosti a protiprekĺzový ASR. Všetky verzie majú ABS systém Bosch 8.1 a podsystémy EBD - rozdelenie brzdnej sily na kolesá a tiež legislatívou EÚ už povinný brzdový asistent.
Svetlá výška Dustera je primeraných 210 mm.
Pod kapotou Dustera môžu byť 2 verzie motora v 3 výkonoch. Základný model je v ponuke s 1,6 l 16V motorom Renault s výkonom 77 kW (105 k)/ 5 750 ot a 148 Nm /3 750 ot. Druhou voľbou je vznetový dCi motor objemu 1,5 l v dvoch verziách s 63 kW (85 k) / 4 000 ot a 200 Nm alebo 80 kW (110 k) / 4 000 ot a 240 Nm pri 1 750 ot. Objem kufra ovplyvňuje verzia pohonu. Verzia 4x4 má základný objem 408 l, verzia 4x2 má 475 l, po sklopení sedadiel je to 1 570 alebo 1 636 l.
Dacia ponúka na Duster základnú záruku 3 roky alebo 100 000 km, za príplatok je možné predĺžiť ju na 6 rokov, bez navýšenia počtu km. Predĺžené servisné intervaly a nutné výmeny filtrov znižujú náklady na prevádzku tohto auta. Vzduchový filter má životnosť 90 000 km/4 roky v benzínovej verzii, nafťákom sa menia po 60 000 km. Servisný interval oboch motorických verzií je 30 000 km alebo 2 roky.
Koncept tohto auta je výsledkom úvahy o tom, že vo svete je veľká potreba dostupného SUV 4x4, ktorú súčasná produkcia nepokrýva. Výsledkom je Duster a zdá sa, že naozaj vydareným. Má naozaj predpoklady zatriasť slovenským trhom nových áut v cene do 15 000 € a ešte viac sprístupniť viacúčelové autá širokej verejnosti. Osobne si môžete Duster ošahať počas autosalónu v Bratislave. Aj keď to znie možno trošku prehnane, každý, kto sa o toto auto vážnejšie zaujíma ďalší dôvod na návštevu Incheby nepotrebuje. Videť a dotknúť sa žiaden článok, foto či video nenahradia... :)
Stiahnite si cenník a výbavy Dacia Duster
Pozrite si aj:
naše Ženevské video Dacia Duster