Nie je to ironické? Spring je síce najlacnejší plnohodnotný elektromobil na európskom trhu, zároveň je ale najdrahší model značky a od tejto chvíle tiež najmenej bezpečnou Daciou. Ako sa stalo, že novinka v nárazových testoch prepadla?

V prvom rade by sme asi mali povedať, že Spring nie je žiadna novinka. Vyrába sa síce od počiatku tohto roka, ale vychádza z čínskeho Renaultu City K-ZE z roku 2019, ktorý je zase postavený na základoch Renaultu Kvid z roku 2015. A ten bol pôvodne vyvíjaný pre Brazíliu a Indiu, kde (povedzme si to na rovinu) bezpečnostné štandardy nehrajú takú dôležitú úlohu, ako napríklad v EÚ či USA.

Ochrana dospelých

Pri náraze do mobilnej deformovateľnej bariéry sa ukázalo, že Spring je automobil, ktorý posádku druhého vozidla neohrozí, žiaľ, tú vlastnú ale dosť dobre ochrániť nedokáže. Hodnoty snímačov umiestnených na figuríne spolujazdca ešte nedopadli tak zle, hraničné boli len výsledky zaznamenané na ľavom stehne a pravej holeni, a dokonca i celkový priestor pre posádku ostal stabilný. Lenže pre vodiča by podobná nehoda v reálnej premávke mohla mať fatálne následky.

Snímače deformácie hrudníka i preťaženie panvy zachytili príliš vysoké čísla, aby sa dalo povedať, že Dacia je schopná ochrániť šoféra pred ťažkým zranením pri obdobných haváriách. Nepatrne lepší výsledok dosiahol Spring pri čelnom náraze do pevnej bariéry bez presadenie, ale opäť... Hrudník vodiča i spolujazdca vzadu – hraničné hodnoty. Hlava zadnej figuríny – odporúčané hodnoty prekročené.

Pri bočných nárazoch zaznamenali testovací komisári hraničné hodnoty na hrudníku pri zrážke s deformovateľnou bariérou i pri náraze na stĺp, ostatne údaje však boli v poriadku. To isté sa ale nedá povedať pri kolízii vedenej na protiľahlú stranu. Spring nemá stredový airbag, takže si finálnych 49 % za ochranu dospelých môžete pozrieť i sami na priložených ilustráciách s popisom.

Ochrana detí

V tejto sledovanej disciplíne dopadla elektrická Dacia lepšie a získala 56 % zo všetkých možných bodov. Pri bočnom náraze boli výsledky perfektné, dáta všetkých snímačov skončili v zelenom poli, v prípade čelnej zrážky to však už bolo horšie. Krk figuríny desaťročného dieťaťa zaznamenal hraničné čísla a ochrana hlavy i krku figuríny šesťročného pasažiera „bola slabá“.

Ochrana chodcov

Ochrana hlavy chodca pri náraze, ktorú poskytuje predná kapota Dacie Spring, bola prevažne dobrá alebo priemerná. Niečo podobné platí tiež v prípade ochrany nôh, pokiaľ ide o predný nárazník, v ďalších ohľadoch sa ale žiadne prekvapenie nekoná. Tuhé stĺpiky, hrana kapoty i jej prechod do čelného okna sú pre chodcov i cyklistov obvyklým spôsobom nebezpečné, ako je tomu aj u iných áut. Euro NCAP ešte podotýka, že systém autonómneho núdzového brzdenia síce reaguje na iné vozidlá, ale na chodcov ani cyklistov nereaguje. Vo finále 39 %.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Asistenčné systémy - len nevyhnutný základ

Dacia Spring má byť predovšetkým dostupný elektromobil. To síce neznamená, že ho kúpite za pár tisíc eur, alebo že by bol lacnejší ako ostatné Dacie (opak je pravdou), a mnoho asistenčných prvkov v jeho výbave nehľadajte. Na akej úrovni je v tomto smere, asi najlepšie vyjadruje výsledných 32 % zo všetkých dostupných bodov.