Ako sa hovorí, lepšie, ako 1000-krát počuť, je raz vidieť, a tak nebudem zdržiavať a rovno vás odkážem na video ukazujúce, ako redaktori španielskeho portálu km77 poslali medzi kužele pri losom teste najnovší počin Dacie – prvý elektromobil Dacia Spring. Pri teste prekvapila tempom 77 km/h, pri ktorom daný úkon zvládla, čím sa napriek zdanlivo minimálnym predpokladom dostala rovno medzi elektrickú automobilovú elitu a len 1 km/h jej chýbal na elektrické Porsche Taycan. Medzitým však Rumuni stihli s Daciou poraziť Hondu-e (75 km/h), či dokonca Mazdu MX-30 (74 km/h) a BMW iX3 (72,5 km/h). Objektivitu týchto testov a úvahy nad rozdielnosťou podmienok pre jednotlivých hráčov teraz nechajme stranou, faktom je, že výsledok Dacie príjemne prekvapil.
Čím to je?
Video som si niekoľkokrát pozrel (vrátane iných áut na tomto portáli) a hoci som s Daciou Spring nejazdil, dovolím si tvrdiť, že veľký diel na úspechu v losom teste má nielen nízke ťažisko principiálne dané uložením ťažkých batérií do podlahy, ale aj spojité plynulé reakcie jej podvozka a jemné zásahy stabilizácie zabraňujúce narušeniu rovnovážneho stavu v náklone. Všimnite si veľké prepruženia, ktoré síce dovoľujú výrazné presuny ťažiska v priečnom smere, no zároveň dávajú tlmičom dostatok času na reakciu a jemné pritvrdenie v krajných polohách (v kompresii, aj rozťahu). Do hry vstupujú aj vysoké pružné bočnice pneumatík, ktoré celý proces ďalej zjemňujú. Na ostré reakcie riadenia v tomto aute samozrejme zabudnite, zároveň sa však ukazuje, že ponechanie všetkých kolies na povrchu hrá výrazne pozitívnu úlohu v možnostiach stabilizačného systému, ktorý sa môže realizovať vo všetkých štyroch styčných bodoch s asfaltom. Na druhej strane mám dojem, že významnú úlohu pri relatívne malých priečnych spomaleniach (bočný šmyk) tu negatívne zohrali „zelené“ čínske pneumatiky Linglong GREEN Maxx HP 050 165/70 R 14. Nechcem im krivdiť, pretože s nimi nemám osobnú skúsenosť, ale bolo by veľmi zaujímavé sledovať rovnaký test na prémiových európskych pneumatikách s dôrazom na priľnavosť a nie na valivý odpor a kilometrový výkon. Myslím si, že by sme boli všetci milo prekvapení (hoci sa naozaj môžem nakoniec mýliť a priľnavosť sériových pneumatík je presne nakalibrovaná na daný setup podvozka a možno by celý proces len narušila). Každopádne, aj na čínskych pneumatikách sa ukazuje, že s príjemne poddajným podvozkom a vysokými zdvihmi zavesenia má auto v reálnom svete neraz viac priľnavosti, než na tvrdých podvozkoch a nízkoprofilových gumách. Nehovoriac o tom, že výhody setupu Dacie Spring by sa pravdepodobne ešte znásobili na nerovnom asfalte (tam samozrejme záleží na tuhosti a kvalite použitých tlmičov). Nech je to už akokoľvek, klobúk dole pred Daciou.
S pneumatikami Linglong GREEN Maxx HP 050 165/70 R 14 sa Dacia Spring ukazuje aj na všetkých továrenských fotkách.
zdroj: km77.com