Zdá sa, že Dakar Classic naberá na sile. Ak sú priebežné informácie správne, 2. januára 2022 by sa malo na štart triedy klasických áut postaviť až 150 strojov. Medzi nimi by nemali chýbať také legendy, ako je DAF Turbo Twin, Tatra 815, Peugeot 206 T16, Porsche 911 Safari, Lada Niva, Mitsubishi Pajero a množstvo iných starých áut značiek Toyota, Land Rover a ďalších.
Súčasťou pelotónu sa opäť stane aj automobil, ktorý k dakarským veteránom nikdy nepatril, ale s ohľadom na svoj vek má nárok v triede Classic súťažiť. Prvýkrát sa upravená Škoda 130 LR pilotovaná Ondřejom Klymčiwom objavila v Saudskej Arábii v januári tohto roka a presne o dvanásť mesiacov neskôr sa na mieste činu objaví opäť.
Kvôli prasknutému brzdovému strmeňu malo auto v máji tohto roka nehodu a Klymčiw využil túto odstávku na celkovú prestavbu. Škodovka dostala nové brzdy, tlmiče, pružiny a výrazne zodvihnutý podvozok, o čo sa postarali predovšetkým výrazne väčšie kolesá s terénnymi pneumatikami.
Práve táto úprava teraz vyvoláva značnú polemiku medzi priaznivcami „Stotridsiatky“ i pilota. Špekuluje sa jednak o riešení zadného zavesenia a niektorým tiež nedajú spať veľké kolesá v porovnaní s relatívne malými blatníkmi a krátkymi dráhami prepruženia. Mnohí tejto novinke predpovedajú v náročných podmienkach krátku životnosť, to si však dosť ľudí myslelo aj o prvej verzii tohto auta.
Detaily o pohonnej jednotke veľmi známe nie sú. Vieme, že vychádza z pôvodnej hliníkovej jedna-trojky, má však množstvo úprav a robustnejších komponentov. Patrí k nim napríklad kľukový hriadeľ, mazanie so suchou vaňou a samostatných olejovým chladením, nechýbajú karburátory Weber, karbónové nasávanie či ladený výfukový systém.
Sebavedomie Čechom nechýba
Ako sme už naznačili, ambície českej posádky sú nemalé. „Chceme bojovať o najvyššie priečky a urobili sme všetko pre to, aby mohlo naše auto konkurovať veľkým vozidlám s pohonom 4x4. Stále je to LS, ale tých zmien je už vážne veľa,“ povedal v rozhovore pre ČTK Ondřej Klymčiw. Ďalšie zmeny na jeho aute sa zamerali na ochranu najviac ohrozených častí, teda hlavne podvozka. Je spevnený, karoséria vystužená a prevodovka pripojená k motoru o niečo odolnejšia.
Ako stará škodovka dopadne? V spoločnosti Mercedesov triedy G, spomínaného Peugeotu 205 T16, Range Roverov či Pajer Evo to naši susedia nebudú mať ani trochu jednoduché. Súboj českého Davida so svetovými Goliášmi však bude nepochybne zaujímavým a príjemným spestrením blížiacej sa rely.
zdroj: Škodovkou na Dakar, Facebook